Rotaryvuosi 2020–2021 on kääntynyt jälkimmäiselle puoliskolle ja vuosi on todellakin ollut ennalta-arvaamaton. Ajattelin näin ystävänpäivänä koota yhteen kulunutta aikaa koska emme ole viikkokokouksissa tavanneet normaaliin tapaan.

Vuoden jatkunut korona pandemia on vaikuttanut rotaryklubimme toimintaan nyt kokonaisen vuoden. Viimevuoden keväällä jouduimme keskeyttämään viikkokokoukset, mutta pääsimme niitä jatkamaan uuden rotaryvuoden alussa elokuussa. Vitjanvaihdon jälkeen pidimme useita viikkokokouksia ja mm. keväältä siirtyneen kevätkokouksen. Syksyn ohjelmassa olivat syyskokouksen ja viikkokokousesitelmien lisäksi kohokohtina Hannun kutsu vierailulle Villa Finlandiaan, piirikuvernöörin vierailu klubissamme sekä vierailu Taru Mäntysen ateljeessa Akonlahdessa.

Pandemian toisen aallon vyöryttyä Suomeen, jouduimme harmiksemme jälleen keskeyttämään viikkokokoukset siten, että Pekan järjestämä teatterivierailu Varkauden Teatterissa joulukuun alussa oli tähän mennessä viimeinen yhteinen kokoontumisemme. Jouduimme perumaan myös perinteisen yhteisen jouluaterian ennen joulua. Olemme erityisesti halunneet noudattaa Aluehallintoviraston kaikkia suosituksia, ja tämä on mielestäni ollut ainoa oikea toimintatapa. Jäsenistön terveyden vaalinta ajaa kaiken edelle. Toivotaan ystävät, että voimme tavata mahdollisimman pian ja jatkaa klubimme kokouksia – tästä ilmoitamme heti kun se on mahdollista.

Ystävyys on kallisarvoista meille kaikille. Poikkeusolot muistuttavat meitä ystävyyden tärkeydestä ja korostavat sen merkitystä. Rotariaate on ystävyyden aate, niin maailmanlaajuisesti, paikallisesti kuin toistemme kesken klubissamme.

Toivon Sinulle ja läheisillesi hyvää ja onnekasta ystävänpäivää!

Juha Valaja

Presidentti 2020–2021