Ilo esitellä

Kuusen taimien istutusta yhteistyössä

SUONENJOEN ROTARYKLUBIN PARASTA ILMASTOTEKOA, HYVÄNTEKEVÄISYYTTÄ JA PIENTÄ HANKETTA

Leppeä kesätuuli saatteli Suonenjoen Rotaryklubin safariasuisia metsurimiehiä ja huoltojoukkoihin kuuluvaa Saria kuusentaimien istutuspaikalle Vanhamäellä.  Vahvistusta miesvahvuuteen tuli Lions Club Suonenjoki Soitusta. Kyseessä oli jo kertausharjoitus, ja osallistujat

mitä ilmeisemmin edustivat metsänistutuksen kärkijoukkoa, muun muassa Ismo esiteltiin metsurina, mikä komea titteli oli ansaittu tehdyistä taimikonhoitotöistä.  Otetun urakan ensimmäinen harjoitus oli ollut jo edellisellä viikolla ja osallistujamäärä vaihtelikin, se oli silloin reilusti kaksinkertainen. – Mansikkaa Suonenjoella poimitaan koppakaupalla kilpaillen, mutta me teimme istutustyön leppoisasti keskustellen, luonnehtivat Ismo ja Raimo viikontakaista kokemustaan.  Tunnustettiin kuitenkin, että kantokopan paino ja 1300 taimen istutus putkella mukavaan hiekkamaahan oli verottanut voimia. Seuraavasta päivästä muodostui auttamatta lepopäivä. Loppujen lopuksi koko urakka, yli 5000 kuusentaimen istutus porukalla sujui mukavasti, kun helppo hiekkamaa edisti tehtävää, kertoi Sari kaiken kaikkiaan neljän istutuskerran kokemuksesta.

Kuusentaimet eivät kovin kauas kotoaan lähteneet, vaan olivat peräisin Suonenjoen Metsäntutkimusasemalta. Taimesta kasvaa puu, joka on aikanaan 600 kilon hiilinielu. Kuusipienokaiset saateltiinkin suureen tehtäväänsä toivotellen niille kostean lämmintä kasvukautta. Taustalla oleva Vanhamäen huikean suuri kuusi, joka ei kuvaan mahtunut, toiminee ikänsä puolesta enemmänkin hiilen säilyttäjänä kuin nielijänä.

Allekirjoittanut suoritti istutustehtävän etänä eli jutun laatijana.

Mirja Mäkinen

Vaihto-oppilastoiminta sai vauhtia Alician myötä

Monen vuoden tauon jälkeen Suonenjoen klubin vaihto-oppilastoiminta aktivoitui tammikuussa 2018 saapuneen australialaisen Alician myötä. Iloinen vaihto-oppilaamme kävi lukiovuoden Suonenjoen lukiossa ja opetti meille klubilaisille niin kielitaitoa kuin Australian

kulttuuriakin. Alicia osallistui ennakkoluulottomasti kaikkiin Suomen talven harrastuksiin kuten hiihtoon ja luisteluun. Vuoden aikana nuorestamme kehkeytyi mm. kova saunoja ja korvapuustin ystävä.

Vaihto-oppilasvuosi antoi klubille paljon uusia kokemuksia, suuren annoksen kulttuuritietoutta ja toivottavasti elinikäistä ystävyyttä Australian perheeseen. Nuorisovaihto koetaankin klubissamme yhdenksi tärkeimmistä toimintamuodoista – on ilo antaa nuorille mahdollisuus tutustua Suomeen ja paikkakuntaamme ja vastavuoroisesti antaa paikkakuntamme nuorille mahdollisuus vaihto-oppilasvuoteen ulkomailla.

Renata ja Sanni jatkavat vaihto-oppilaskokemuksiamme

Kun vauhtiin pääsimme, niin heti Alician jälkeen saimme elokuussa 2019 vaihto-oppilaaksi Renatan Meksikosta. Nuori tuttavuutemme on jo ihastunut Suomen luontoon, Lintharjun upeisiin maisemiin, ympäristön hiljaisuuteen, mahdollisuuteen kävellä kouluun ja suomalaiseen suklaaseen. Emme itse aina muistakaan, miten meille niin tavalliset asiat ovat kaukaa tulleelle vieraallemme uutta ja ihmeellistä.

Lähtevänä vaihto-oppilaanamme syksyllä 2019 Meksikoon suuntasi puolestaan Sanni, joka harrastaa tanssia ja oli kiinnostunut erityisesti espanjankielisestä kohdemaasta.

Kokoontumistiedot

Paikka: