Keitä olemme

Porin Rotaryklubi on aktiivinen porilainen rotaryklubi. Kokoonnumme joka perjantai lounaskokoukseen klo 11.45–13.00 Porin Suomalaiselle Klubille tapaamaan toisiamme ja kuulemaan kiinnostavia esitelmiä. Käymme myös vierailemassa erilaisissa kohteissa. Tuemme kansainvälisen Rotaryn humanitaarisia projekteja, osallistumme nuorisovaihtoon ja edistämme lähiseudun hyvinvointia.

Klubimme on Porin ensimmäinen rotaryklubi ja Suomen seitsemäs rotaryklubi. Klubin perustamispäivämäärä on perustettu 24.5.1938. Kummiklubimme on Turun Rotaryklubi. Klubissamme on 64 jäsentä. Olemme osa rotarypiiriä 1410.

Harrastus, jolla on tarkoitus

Tuemme ja edistämme Rotaryn kansainvälistä nuorisovaihtoa. Yhdessä muiden porilaisten klubien kanssa vastaanotamme nuoria kautta maailman sekä lähetämme porilaisia nuoria nuorisovaihtoon, mikä on mitä parhainta ruohonjuuritason kansainvälistymis- ja rauhankasvatusta.

Nostamme myös esiin tärkeitä sosiaalisia kehittämistarpeita. Avustimme useita vuosia sotainvalideja joululahjakeräyksin, kunnes heidän toivomuksestaan luovuimme siitä. Avustamme nykyisin vuosittain Nuorten harrastusrahastoa, jolla mahdollistetaan vähävaraisten nuorten harrastustoimintaa. Olemme mahdollistamassa paikallisia nuorisokasvatusta tukevia palveluprojekteja, kuten Matkalippu tulevaisuuteen ja Ryla. Rotarit ovat myös vahvasti mukana tukemassa Satakunnan lääkäriautotoimintaa.

Vuosittain tuemme yhdessä piirin kanssa erilaisia paikallisia hankkeita, kuten musiikinopiskelijoiden konserttitapahtumaa, Kallon kehittämishanketta, Ukrainalaisten kotouttamista ja Ilmaston muutoksen hillinnän opastusta nuorille.

Pidämme arvossa kansainvälisen Rotary Internationalin ponnisteluja ja järjestön arvokasta työtä muun muassa polion hävittämiseksi maapallolta. Pelkästään tähän työhön Rotary on suunnannut runsaasti vapaaehtoisvoimaa sekä yli 1,2 miljardia US-dollaria.

Vaikuttava kansainvälinen verkosto

Rotary on Chicagossa 23.2.1905 perustettu kansainvälinen palvelu- ja hyväntekeväisyysorganisaatio. Rotary Internationalin kotipaikka on Evanston, USA:n osavaltiossa Illinoisissa. Tunnuslauseemme on ”Palvelu itsekkyyden edelle” (Service Above Self).

Rotaryyn kuuluu 1,2 miljoona jäsentä 35 000 klubissa yli 200 maassa. Rotary on merkittävä kansainvälinen palvelu- ja hyväntekeväisyysjärjestö. Suomi on jaettu kuuteen rotarypiiriin, joista yhteen kuuluvat myös Viron klubit. Suomessa ja Virossa on yhteensä 300 klubia, joissa runsaat 10 000 rotaria.