Eurooppalaiset nuoret tutustuivat Pietarsaareen Rotaryn kesäleirillä

Viivi Helin / Pietarsaaren Sanomat

Ti 25.7.2023

Rotary Pietarsaari-Mässkärin kesäleirillä oli kaksikymmentä nuorta yhdeksästä eri Euroopan maasta. Leiriläiset uskovat olevansa toisiinsa yhteydessä vielä matkan jälkeenkin. Kuva: Viivi Helin

Rotaryklubi Pietarsaari-Mässkärin kesäleiri eurooppalaisille nuorille pidettiin Pietarsaaressa. Leirillä oli kaksikymmentä 15–18-vuotiasta nuorta yhdeksästä eri maasta.

Erkki Salmu Pietarsaari-Mässkärin rotaryklubista kertoi, että käynnissä on jo viides meri, seilaus ja luonto -teemainen nuortenleirileiri. Kahdeksanpäiväisellä leirillä nuoret pääsivät muun muassa soutu- ja purjeveneilemään sekä vaeltamaan.

– Koko ajan ollaan ulkona, hän sanoo ja lisää, että yöpyminen tapahtuu kuitenkin sisätiloissa.

Salmu vinkkaa, että kesäleirien lisäksi nuoret voivat tutustua muihin kulttuureihin myös Rotaryn vuosivaihdon kautta, johon on haku tälläkin hetkellä auki.

Saksalainen Georg Boltze, 17, ja belgialainen Julia de Jong, 16, tulivat kumpikin leirille tutustumaan nuoriin ympäri Eurooppaa. Myös leirin teema veti puoleensa luonnosta kiinnostuneita nuoria.

– Suomi ei oikein ole sellainen maa, jossa lomaillaan varsinkaan kesäisin. On mielenkiintoista päästä maahan, johon ei ehkä muuten menisi, de Jong pohtii.

– Haluan tutustua naapurimaahamme. Lasken Suomen Saksan naapurimaaksi, sillä välissä on vain meri, Boltze lisää.

Kumpikin leiriläisistä on käymässä Suomessa ensimmäistä kertaa. Erityisesti metsien runsaus sekä meriveden lämpö yllättivät. Stereotypiat sekä Suomesta että suomalaisista pitävät nuorten mukaan paikkansa.

– Suomalaiset arvostavat perusasioita, eivätkä he puhu turhia. He ovat mutkattomia ja iloisia ihmisiä. Ja saunaan täytyy aina päästä, de Jong nauraa.

Ennen leiriä nuoret viettivät muutaman päivän isäntäperheissä, joissa he pääsivät tutustumaan tavalliseen suomalaiseen arkielämään. Boltzen ja de Jongin mukaan perheissä käytiin retkillä ja leivottiin suomalaisia herkkuja, kuten korvapuusteja ja mustikkapiirakkaa, jotka saavat nuorilta rutkasti kehuja. Ruokailuajat sen sijaan hämmästyttivät keskieurooppalaisia.

– Iltapala yllätti. Meillä syödään yleensä vain aamupala, lounas ja päivällinen, Boltze kertoo.

– Enkä ole tottunut syömään päivällistä niin aikaisin, vaan meillä se syödään yleensä muutamaa tuntia myöhemmin, de Jong jatkaa.

Kulttuurierot leiriläisten keskuudessa eivät ole vaikuttaneet nuorten ystävystymiseen. Boltze ja de Jong uskovat, että leiriläiset ovat toisiinsa yhteydessä vielä matkan jälkeenkin.

– Olemme hyvin samanlaisia, vaikka asummekin eri maissa. Meillä on samanlainen musiikkimaku ja keskustelemme samanlaisista asioista, Boltze sanoo.

De Jong on samaa mieltä.

– Vaikka asuisikin kaukana toisistaan, aina löytyy jotakin yhteistä.

____________________________________________________________________________________

SUMMER CAMP IN PIETARSAARI, FINLAND 2023                                            District 1385

NAME:                         Sea, Sail and Nature Summer Camp

WHERE:                       Pietarsaari area (500 km north from Helsinki, western coast of Finland)

WHEN:                         Jul 16th – Jul 29th, 2023.

Family Period Jul 16th – Jul 21rd

Camp Period Jul 21rd – Jul 29th

ARRIVAL:                    Vaasa Airport, Jul 16th via Helsinki

DEPARTURE:             Vaasa Airport, Jul 29th via Helsinki.

Finnair (http://www.finnair.fi).

PARTICIPANTS:         20 participants, interested in nature and sea. Swimming skills required.

AGE:                            15 – 18 years

PROGRAMME:           The participants will first spend one week together with the host families to get an idea of the Finnish way of life. After the Family Period, the participants spend their Camp Period in the camp site Merilä in Pietarsaari.

During the camp week we all stay together mostly in Pietarsaari area. The camp site Merilä is located by the sea in Pörkenäs, about 13 km from the centre of Pietarsaari. We will learn to know about the nature in the area, seaside, and other interesting specialties of the area. The camp period is supervised by local Rotarians.

EQUIPMENT:              Your personal medication and suitable clothing for outdoor activities and hiking. The daytime temperature is typically between 15 – 25 °C. Water temperature is around 20 °C. Take your swimming suit and towel with you.

CAMP FEE:                 250 euros

OTHER COSTS:         Participants pay their own costs to and from Vaasa Airport and shall have their own pocket money. Organizing Rotarians will meet the student in the arrival airport and will take care of all ground transportations in Finland.

COVID:                         All participants must have received at least two doses of COVID

vaccination before arriving the camp. Student must include an official COVID Vaccination Certificate in her/his Application Form.

INSURANCE:              Participants must have a valid insurance policy in case of sickness and

injury. We urge the student to purchase the insurance from CISI Bolduc

which is approved by Rotary. Select “Plan B” from the offered options.

APPLICATIONS:         The applicant must use the official Rotary Youth Exchange – Short-Term Exchange Program (STEP) Application form when applying to the camp. The deadline for the applications is 15th April, 2023.

MORE INFORMATION:

Mohammad Emran                  phone: +358 45 78 705 140

email: babu.emran@gmail.com

SEND ALL APPLICATIONS TO:

Torsti Poutanen                        phone: +358 44 290 7489

email: torsti.poutanen@kolumbus.fi