Toimintavuotemme alkoi poikkeavalla tavalla. Pari viikkoa sitten minut tavoitti suruviesti: yksi klubimme perustajajäsenistä veli Esko Koskela oli nukkunut pois yht´äkkiä, odottamatta. Tunne oli hämmentynyt shokki. Olimme tietoisia siitä, että kaikki ei ollut hyvin, siitä kielivät tihentyneet, usein toistuvat lääkärikäynnit. Mutta emme uskoneet siihen, että Sinun voimasi olivat näin lopussa, vastahan olit osallistunut nettikokoksiinkin.

Tutustuin Sinuun saatuani kutsun liittyä Pietari Brahen Rotaryklubin jäseneksi. Istuin teitä parustajajäseniä vastapäätä seitsemäntoista vuotta. Siinä käytiin monenlaisia keskusteluja, mutta koskaan ei puhuttu politiikkaa tai uskon asioita, mikä on tapana Rotaryjärjestössä. Sen sijaan urheilu näytteli isoa roolia, varsinkin silloin kun Sinulle rakas pesäpallo oli ollut vuorossa. Sinä olit PattU –fani viimeisen päälle. Kommentoit niin hyvin kuin huonosti mennet pelit, mutta koskaan en kuullut Sinun moittivan pelaajia, tuomareita tai muita mukana olleita.

Erityisesti mieleeni ovat jääneet pitämäsi viikkoesitelmät, jotka käsittelivät monenlaisia aiheita. Varsinkin henkilöhistoriat olivat mielenkiintoisia. sinulla riitti kertomuksia alueemme menneistä merkkihenkilöistä, jotka usein olivat jo unohtuneet. Myös elämän varrella tapaamasi ”julkkikset” saivat osansa. Koskaan et moittinut, vaan suhtauduit ymmärtäväisesti  ja hyväntahtoisesti ihmisten erilaisuuteen. Tyttäresi kauniissa muistopuheessa korostui se, että olit hyvä puoliso, isä ja pappa, joka aina keksi ratkaisun ongelmiin ja auttoi tarpeen vaatiessa.

Saatoimme Sinut haudanlepoon kotikirkkosi hautausmaalle kauniina syyskuun lauantaina 5.9.. Sinun paikkasi on nyt tyhjä, mutta sinulla on paikkasi meidän muistoissamme.

”Yksi portti vain hiljaa aukes ja se iäksi suljettiin!”

Hyvää matkaa Sinulle veli Esko!

Sinua suremaan jäivät läheisesi ja monet ystävät sekä Rotaryveljet ja -siskot.

Raahessa, 12.9.2020

Rotarysisar