Kartta latautuu...

17.11.2022

Tapahtumapaikka
Raahen Hovi

Rotaryklubit ovat osallistuneet paljon Ukrainan avustamiseen, vaikkei siitä ole liiemmin puhuttu. Ja monia muitakin projekteja on, joista olisi hyvä jakaa tietoa mahdollisimman laajalti. Näin voimme edesauttaa jäsenhankintaa.

Vuosina 2020 – 2022 Rotary Internationalin taloudesta vastaavana johtajana (treasurer) toiminut Virpi Honkala kertoi Rotarysäätiön toiminnasta. Esitelmä oli mielenkiintoinen ja Virpi kertoi kuinka paljon rotareilla on mahdollisuuksia toimia, vaikuttaa ja tehdä hyvää. Rakentamalla verkostoja muiden organisaatioiden kanssa, mm. Institute for Economics and Peace. RI:n My Rotaryn kautta voi koulutusosiossa perehtyä positiiviseen rauhaan ja suorittaa The Rotary Positive Peace Academy-koulutuksen. Positiivinen rauha on uusi palveluväylämme, joka hyväksyttiin kevään sääntövaltuuskunnassa. Toimintaa voidaan edelleen lisätä etsimällä yhteistyökumppaneita, lisäämällä tietoisuutta sekä kouluttamalla rotareita ja muita henkilöitä.

Miten meidän piirimme 1385 on tänä vuonna avustanut Ukrainaa? Ensimmäinen 25 000 USD avustus Harkovaan: palo- ja pelastushenkilöstölle tarkoitetut varusteet ja välineet. Toinen 25 000 USD avustus Kiovaan hätämajoituspaikkojen varustamiseen. Kolmas avustus yhteistyössä amerikkalaisen piirin 7620 ja neljän muun piirin kanssa: 175 000 USD sairaanhoidollisiin välineisiin ja neljäs, laajempi saman piirin kanssa 375 000 USD röntgen-ja anestesialaitteita ja ensihoitoon tarkoitettuja välineitä. Viides avustus on meneillään kotimaassa: Kristiinankaupunki-Närpiö-Kauhava-Lapua: ruokaa, hygieniatarvikkeita ja polkupyöriä.

Naisten aseman parantaminen jatkuu edelleen. Virpillä oli kuvia, jossa oli teksti: Empowering Women, 100 lehmää 100:lle naispuoliselle vähävaraiselle maanviljelijälle. Tässä projektissa on tarkkaan huolehdittu siitä, että nainen, joka lehmän saa itselleen, pystyy myös huolehtimaan eläimen ravinnon saannista. Myös mieleenpainuva projekti on ollut proteesien hankkiminen ihmisille, jotka jostain syystä ovat menettäneet raajansa esimerkiksi miinaan astumisen tai jonkin muun syyn takia.