Kartta latautuu...

20.09.2022

Tapahtumapaikka
Seurakuntakoti

Anneli Mustakallio kertoi nuorisovaihdon tuoreimmat kuulumiset:

Suomesta lähetettiin leirivaihtoon 17 nuorta kymmeneen eri maahan, kesävaihtoon lähetettiin 48 ja vuosivaihtoon 110 nuorta.

Rotary järjesti yhteensä 85 eri leiriä, niistä Suomessa 3 tai 4. Monipiiri maksaa leirien järjestelykustannukset ja ne ovat klubeille ilmaisia.

Kesä ja vuosivaihtoon valitaan Suomeen tulevia saman verran kuin on lähtijöitä.

Raaheen vuosivaihtoon valittu saksalainen perui tulonsa henkilökohtaisesta syystä, jota emme tiedä. Suomeen olisi tulossa enemmän hakijoita kuin on lähtijöitä ja Suomesta lähtijöiden määrä on laskenut.

• Vuosivaihtoon lähteneiltä odotellaan neljännesvuosiraportteja.
  • Vuosivaihtoon osallistuvan vaihto-oppilaan kuukausiraha nousee 1.7.2023 alkaen 90 euroon (nyt 60).
  • Vaihtoon hakeutuu tyttöjä enemmän kuin poikia.
  • Kotien talous ja maailman tilanne vaikuttavat vaihtarien määrään.
  • Vaihto-oppilas maksaa klubille noin 2500 € + kuukausiraha, 11 kk x 90 € = noin 3500 € yhteensä.
  • Joissain maissa on tullut ongelmia pankkitilien kanssa ja klubit ovat joutuneet ottamaan vaihtarille pankkitilin.
  • Vuosivaihtoon saapuville järjestetään tutustumisleiri Karkussa.
  • Vaihtareiden vakuutus on kallis ja kattava.
  • Australiasta on tulossa vain 2 vaihtaria (ei Karkun leiriä tammikuussa).
  • Isäntäperheiden löytäminen on ollut vaikeaa.
  • Syksyllä 2023 on meidän klubimme vuoro hakea oppilas vuosivaihtoon.
  • Vaihto-oppilas ei saa matkustaa ulkomaille omine lupineen (Rotareiden matkoille saavat osallistua).
  • Eurotour (2/3 vaihtareista osallistuu reissuun; 4 rotaria + 4 Rotex apuna reissulla).