Ulkomaankirjeenvaihtajana toiminut Kari Lumikero oli klubin vieraana tiistaina 20.10.2020. Häntä haastatteli klubin jäsen, viestintäneuvos Tauno Äijälä. Keskustelussa oli toimittaja Kari Lumikeron työ ja tapahtumat ympäri maailmaa. Lumikero on välittänyt meille uutisia ja ihmiskohtaloita mm. Afganistanin sodasta, Balkanilta ja mm. Estonian tragediasta sekä Thaimaan tsumanin tapahtumista.

Lumikero työskenteli myös Ruotsissa ja vaikutti uutistuotannossa sekä seurasi suomalaisten siirtolaisten elämää ja sopeutumista läheltä.

Keskusteluissa vilahti myös ajankohtainen uutisointi, joka koski Estonia hylyn kyljestä kesällä löydettyä neljän metrin reikää. Reikä on nyt uutisoitu uutena asiana, vaikka se oli tiedossa jo 1997.

Lumikero pohti myös mm. Unkariin politiikan äärioikeistolaisia linjauksia. Lumikerolle Unkari on läheinen ja tuttu maa.

Ritva Semi