Tänään tiistana 28.1.2020 klubikokouksessamme SASK:n toiminnanjohtaja Janne Ronkainen kertoi globaaleista työmarkkinoista, väestön kasvusta ja sen vaikutuksista mm. vaatteiden tuotantoketjuun. Globaalit työmarkkinat ja työmarkkinoiden kehitys, väestön kasvu ja sen vaikutukset mm. vaatteiden tuotantoketjuun oli 28.1. teemana Pasilan klubin viikkokokouksessa. Muun muassa Myamarissa ommellaan täälläkin myytäviä vaatteita 2,7 euron päiväpalkalla. Jos nukkuu vähän ja tekee pitkää päivää voi päästä 150 euron kuukausituloihin. Se riittää mm. yöpymiseen joukkomajoituksessa ja pieneen ruokaan! Kaikki vanhemmat ympäri maailmaa haluavat kyllä laittaa lapsensa kouluun. Valitettavasti kuitenkin on olemassa ns. oppimisen kriisi eli koulu on liian laaduton eikä siellä opita. Kehitysmaiden koulut tarvitsevat opettajia!

Ritva Semi
klubin presidentti 2019 – 2020