Pasilan rotaryklubissa 22.9 keskusteltiin kriisinhallinnasta ja kriisien globaaleista vaikutuksista. Esitelmöitsijänä oli prikaatinkenraali evp, rauhanturvaajaliiton puheenjohtaja Mauri Koskela.

Teema oli oivasti ajoitettu sillä eilen 21.9 oli kansainvälinen rauhanpäivä. YK:n yleiskokous asetti 1981 rauhanpäiväksi aluksi syyskuun kolmannen tiistain, joka oli siis tänään. Mutta vuodesta 2001 alkaen päivää on vietetty 21.9.Suomi otettiin YK:n jäseneksi 65 vuotta sitten ja vuodesta 1956 alkaen Suomi on osallistunut rauhanturva- ja kriisinhallinta operaatioihin. Ensimmäinen kriisinhallinta operaatio oli Siinailla 1956 ja tämän jälkeen Suomi on ollut mukana 30 kriisinhallinta ja rauhanturvaoperaatiossa.

Rauha on tahdon asia on presidentti Ahtisaari todennut!

Ritva Semi