Pasilan klubissa helmikuu oli työmarkkinakuukausi

Tämän kevään työmarkkinaneuvotteluja käydään tunnelmissa, jossa mm. inflaatio on nostanut hintoja ja heikentänyt kotitalouksien ostovoimaa. Toisaalta vaatimus kilpailukyvyn ja tuottavuuden parantamisesta, kasvavat valtion velat sekä tulevat eduskuntavaalit antavat työmarkkinaneuvotteluille omat mausteensa. Tänä keväänä ei lakoistakaan ole vältytty.

Kunta-ala ja sosiaali- ja terveysala tekivät sopimuksensa jo syksyllä, mutta nyt tehtävillä sopimuksilla on vaikutuksensa myös kunta-alan sopimuksiin.

Pasilan klubissa kuultiin helmikuussa Rakennusliiton puheenjohtaja Matti Harjuniemeä, Ammattiliitto Pro:n sopimusvastaava Ville Varilaa, Rakennusteollisuus RT:n varatoimitusjohtaja Kim Kaskiaroa ja OAJ:n neuvottelupäällikkö Markku Perttusta.