Turvallinen sähköinen asiointi

Pasilan klubin ensimmäisessä kokouksessa 23.8.2022 kesätauon jälkeen pohdittiin senioreiden pankkipalveluita ja sähköistä asiointia.

Aiheesta oli alustamassa Nordean Senaatintorin toimipaikan johtaja Sami Hämäläinen.

Sähköiset pankkipalvelut ovat käteviä mutta niiden kanssa tulee olla myös huolellinen. Pankkitunnukset, kortit ja mobiilimaksujen käyttö vaativat huolellisuutta. Sähköisissä

palveluissa maalaisjärjen käyttö on tärkeää, sillä liikkeellä on myös rikollisia, jotka kalastelevat tunnuksia ja lähettelevät hämääviä viestejä. Pankkiyhteyksiin ei kannata mennä minkään hakukoneen kautta. On suhtauduttava kriittisesti rahaa lupaaviin ilmoituksiin ja sähköposteihin jotka ” kuulostavat liian hyviltä ollakseen totta ”.

Nykyään digiosaaminen on osa talouslukutaitoa. Digiosaaminen on osa yhteiskuntavastuuta. Senioreita varten mm. Nordealla on seniorilinja, jonne tulee noin tuhat soittoa päivässä. Pankit ovat toki myös valmistautuneet huijauksiin. Mutta kaikkia ei voida estää, joten siksi asiakkaan on itse oltava valpas.

Intialaisia vieraita klubin ensimmäisessä kokouksessa

Klubin kokouksessa kävi pikaisesti tervehtimässä meitä myös vieraita Intiasta. Vieraanamme oli pariskunta, Pallavi ja Sivakumar Gunture Rotary Vizag couples klubista (no. 64156). Nimensä mukaisesti klubissa on pariskuntia. Klubi tekee paljon hyvää mm. koulutuksen kehittämisessä ja lasten koulunkäynnin edistämisessä.