Partiolaisten maailmanjamboree (pirskeet?!) pidettiin 1-12.8.2023 Etelä – Koreassa
Saemangeumissa. Osallistujia oli 43 000 158 maasta.

Pasilan klubin viikkokouksessa, saamelaisten kansallispäivänä 6.2.2024, partiolainen Nette Laine (24) Vartiovuoren tyttöjen lippukunnasta kertoi jamboreen tunnelmista ja tapahtumista.
Jamboree järjestetään joka 4.vuosi ja se kokoaa partiolaisia ympäri maailmaa. Tällä kertaa Etelä- Koreassa jamboree kohtasi rankkasateita ja tukalaa hellettä. Helteen takia mm. Iso- Britannia delegaatio lähti leiriltä kesken pois. Leiriä uhkasi myös taifuuni, joten koko leiri evakuoitiin toiseen paikkaan.

Nette Laine totesi leirin olleen huikea kokemus. Siihen valmistauduttiin huolella, mutta leirin alun vesisateet ja sitten tukala helle ja lopulta vielä koko leirin evaluointi oli kuitenkin suuri ponnistus.
Leirillä oli 900 suomalaista, 14-18 vuotiaat olivat leiriläisiä ja sitä vanhemmat hoitivat erilaisia vastuu-johtajatehtäviä.

Pasilan klubilaiset tukivat Nette Laineen osallistumista Jamboreelle.

Partioystävyyden päivä on 22.2.