Ilo esitellä

Kokouspaikkamme :

Degerby Gille

Jos haluaa kokea historian havinaa, kannattaa vierailla Degerby Gillessä. Rakennus on vuodelta 1695 ja sijaitsee vanhimmassa osassa Loviisan kaupunkia. Rakennus on aikojen saatossa toiminut sairaalana, kouluna, ratsutilana sekä asuntona ja vuodesta 1930 ravintolana. Torilta kävelee viisi minuuttia Sepänkujalle ja pysäköintipaikkoja on lähellä.

Sisutus on säilytetty alkuperäisessä muodossa ja sisääntulo on vaikuttava. Ravintolassa on 80 asiakaspaikkaa ja tila jakaantuu viiteen eri kokoiseen huoneeseen. Rakennus on nähnyt loviisalaisten juhlia ja kokouksia, mutta myös arkea. Degerby Gille on vanha klubihuoneisto ja kokouspaikkana sitä ovat käyttäneet sukupolvesta toiseen monet järjestöt – Loviisan Rotaryklubi sen perustamisesta asti.

Seinille on ripustettu Loviisassa toimineiden vaikutusvaltaisten henkilöiden kuvia, joista kaupungin nimeä kantava Lovisa Ulrika keskeisempänä. Ryijy, joka on tuvassa, on 1700-luvulta. Useille esineillä ja huonekaluilla on historiansa ja tarinansa. Tätä päivää löytää rakennuksessa vain käyttöesineissä ja keittiössä – aika on pysäytetty sisustuksen suhteen.

Degerby Gille on aikojen kuluessa kokenut monta uhkaa ja haastetta, mutta aina on kaupungista löytynyt myös heitä, jotka ovat antaneet panoksensa historiallisen rakennuksen elämälle ja tulevaisuudelle. Me nykykäyttäjät olemme sangen kiitollisia esi-isillemme ja aikaa nähnyt rakennus halutaan edelleenkin pitää elinvoimaisena ja hyväkuntoisena.

Kokoontumistiedot

Paikka: