Projektit

Rotary on palvelujärjestö. Toimimme tunnuslauseemme Palvelu itsekkyyden edelle (Service above self) mukaisesti paikallisesti ja maailmanlaajuisesti. Kansainvälinen humanitäärinen palvelumme toteutuu Rotarysäätiömme koordinoimana ja hyväksyttyjen kumppaneiden kanssa.

Lahjoitamme varoja humanitäärisiin projekteihin Rotarysäätiön kautta. Rotarysäätiö tukee lukuisten projektien avulla äitien ja lasten terveyden kohentamista ja sairauksien ehkäisyä ja hoitoa. Säätiö edistää koulutusta ja lukutaitoa, vahvistaa rauhantyötä sekä kasvattaa paikallistalouksia ja yhteisöjä. Rotarysäätiö edistää puhtaan veden saantia ja hygieniaosaamista siellä missä tälle on tarvetta.

Paikallisia lahjoituskohteitamme:

• Joululahjoitukset
    • vähävaraiset
    • syrjäytyneet
    • mielenterveys
  • Lahjoitukset lastenkodille
  • Lahjoitukset seurakunnan diakonityöhön
  • Sairaalaan leikkimisvälineitä lapsipotilaille
  • Lahjoitus Ortodoksisen Srk:n kirkon ikonien kunnostukseen

Rotarien kansainväliset lahjoituskohteet:

• Polion hävittäminen (Intia, Pakistan)
  • Koulutarvikkeita Intiaan
  • Lahjoitukset vesihuoltoon Intiaan
  • Äidinmaitoa vastasyntyneille (Intia)
  • Implanttileikkauksia kuuroille vähäosaisille lapsille

YHTEISTYÖ OMAN ASUINALUEEMME ERI TOIMIJOIDEN KANSSA

Vuoden 2022 aikana olemme Rotaryklubi Kajaani Elias jäsenten kesken käynnistäneet yhteistyön paikallisten koulujen kanssa Nuoret & LUONTO teeman mukaisesti. Oivallinen käytännön esimerkki tästä on VESIREPPU.

Lähivesistön tutkiminen helposti ja monipuolisesti

Vesireppu sisältää välineet ja ohjeet, joiden avulla lähivesistön tutkiminen on helppoa ja hauskaa. Mitä näkösyvyys kertoo vesistön tilasta? Löytyykö vedestä sinilevää ja olisiko siellä turvallista uida? Entä miltä näyttää veden happitilanne?

Vesirepun tarkoituksena on kiinnostaa lapsia ympäristön tilasta ja oman lähivesistön tilasta. Itämeren kuormitus on edelleen aivan liian suuri ja meren tila on edelleen kriittisessä tilassa. Vesireppu-hankkeen pilottivaiheessa v 2017-18 luotiin pääsääntöisesti Kouluhallituksen ja SYKEN sekä mm. Valonian avulla koulujen ja kerhojen käyttöön yksinkertainen ja turvallinen työkalu, VESIREPPU, jolla voidaan esim. ryhmä/luokkakohtaisilla luontopäiväretkillä seurata luonnon tilaa.

Vesirepun avulla voidaan tutkia seuraavia asioita:

• lämpötilaa (vesilämpömittari)
  • näkösyvyyttä (Secchi-levy)
  • sinilevätilannetta
  • sameutta (World Water Monitoring Challenge -purkki, tarra ja sameusasteikko)
  • happipitoisuutta (testiputki,DO-tabletti, väriasteikko)
  • fosfori- ja typpipitoisuutta vedessä

Vesirepun käyttö opetuksessa

Vesireppua on tarkoitus käyttää lähiympäristön tutkimiseen osana Ihan Pihalla tyyppisessä koulun/ryhmän luontokasvatus-hankkeessa tuotettavia oppimiskokonaisuuksia. Kouluissa voi oppilaiden kanssa koota ”Oman lähiveden tarinan”, joka alkaa oppilaiden ennakkokäsitysten kartoittamisella esimerkiksi ajatuskartan avulla. Seuraavaksi tutustutaan yhdessä tutkimusvälineisiin ja matkataan näytteenottoon lähivesistön rantaan Vesirepun ohjeita ja välineitä hyödyntäen. Maastossa otetaan kuvia ja luokassa havainnot voidaan kirjata yhdessä ylös vaikkapa Järvi&MeriWiki-palveluun. Vaikka Vesireppu on kehitetty ensisijaisesti kouluille, se soveltuu mainiosti myös kaikille veden tilan seurannasta kiinnostuneille kansalaisille. Vesireppua voi käyttää vaikkapa oman mökkirannan veden tutkimiseen!

Kokoontumistiedot

Paikka: