Ella Arokivi:

Vietin vaihtovuoteni Taiwanissa, Pingtungin kaupungissa vuonna 2017-2018.

Ennen Taiwaniin saapumista meillä oli kolmen päivän matka Etelä-Koreaan neljän muun Taiwaniin lähtevän ja kolmen Japaniin lähtevän vaihto-oppilaan kanssa. Matkalla pääsimme hyvin tutustumaan aasialaiseen kulttuuriin ja sen erilaisuuteen. Ensimmäinen ateria Etelä-Koreassa oli kokonainen broileri jokaiselle soppakulhossa tarjoiltuna. Siinä sitten yhdessä mietittiin, miten tällainen syömäpuikoilla syödään. Kun saavuin Taiwaniin jännitin todella paljon, onneksi olin kuitenkin tutustunut etukäteen ensimmäiseen host-perheeseeni, joten se lievitti vähän jännitystäni. En odottanut, että lentokentällä olisi niin suuri joukko ihmisiä minua vastassa!

Saavuttuani muistan odottaneeni lentokentältä ulos lähtöä, sillä sisällä oli todella kuuma. Ulos astuessa oli kuitenkin vielä kuumempi; kuin olisi astunut vaatteet päällä saunaan. Tervetuloa Taiwanin ilmastoon! Pingtung on todella ihana kaupunki. Host-siskoni kertoi ennen Taiwaniin saapumistani, että kaupunki ei ole mikään iso, mutta itselleni 200 000 asukkaan kaupunki oli aivan muuta mitä Suomessa maaseudulla asuessani olin tottunut. Kaikkialle oli helppo päästä ja kaikki tarvittava oli nopeasti saatavilla. Pyörällä oli aluksi todella pelottavaa kulkea, sillä kaupungissa ei ollut erikseen jalkakäytäviä, vaan piti ajaa samalla tiellä kuin skoottereilla ja autoilla. Ensimmäinen pyöräilyni host-isäni kanssa koululle oli jännittävä, pelotti aivan kauheasti ja vaikutin varmaan siltä, että osasin juuri ja juuri ajaa pyörällä! Vaikka kulttuuri olikin aivan erilainen, sopeuduin hyvin enkä mielestäni kokenut mitään isoa kulttuurishokkia.

Pingtungista pääsi 25 minuutissa Kaohsiungiin, joka on Taiwanin toiseksi suurin kaupunki. Kaohsiungissa meillä oli aina piirin tapahtumat ja siellä käytiin kavereiden kanssa viettämässä viikonloppua rannalla tai kaupungilla.

Minulla oli vuoden aikana neljä host-perhettä, joista kolme olivat Pingtungissa ja yksi Kaohsiungissa. Kaikki perheet tunsivat toisensa ja pääsinkin tutustumaan heihin hyvin jo ennen perheiden vaihtoa. Perheisiin oli helppo kotiutua, vaikka aluksi ei ollutkaan oikein yhteistä kieltä. He myös ottivat minut mukaan perhetapahtumiin ja matkoille. Kaikki perheet olivat ihania ja jokaisessa minulla oli sisaruksia.

Pingtungissa asui yhdeksän muuta vaihto-oppilasta ja meistä tuli kuin perhettä toisillemme. Yhteisiä kiinankielen tunteja pidettiin neljä tuntia viikossa kahtena päivänä, minkä lisäksi meille opetettiin kerran viikossa taichita. Olin samassa klubissa ja koulussa kahden muun vaihto-oppilaan kanssa, turkkilaisen Zeynepin ja brasilialaisen Amandan, ja meistä tuli todella nopeasti kuin siskokset toisillemme.

Kouluni oli todella kiva paikka. Ensimmäisten viikkojen aikana kaikki halusivat tutustua ja ottaa kuvia, mikä oli mielestäni hassua. Sain nopeasti kaveriporukan ympärilleni, jonka kanssa vietin aikaa koulun jälkeen. Heistä oli todella suuri apu kaupungin esittelyssä ja muutenkin sopeutuessa ja tutustuessa kulttuuriin. Olin kolmannen vuosikurssin kemian luokalla, jossa oli 30 oppilasta. Osallistuin normaalisti tunneille, sekä minulle järjestettiin kiinan kielen opetusta parina tuntina viikossa ja kerran viikossa vietin puolet päivästä erään opettajan kanssa hoitamassa koulun puutarhaa. Hän opetti minua tekemään saippuaa, jota tuli vuoden aikana tehtyä todella monta palaa. Pääsin myös kokkaus-, leivonta- ja drinkkien sekoittelu-tunneille! Koulu oli pyöräilymatkan päässä kaikista kolmesta Pingtung host-perheestäni. Taiwanissa käytetään koulupukuja, mikä oli mielestäni hyvä ja aikaa säästävää aamuisin. Kouluruokaa varten piti viedä omat ruokailu- välineet ja syöminen tapahtui omissa luokissa. Ruokailun jälkeen oli tunnin päiväuni-aika, luokka laitettiin pimeäksi ja käytiin nukkumaan.

Piirissäni oli noin 60 vaihto-oppilasta ja oli ihanaa päästä tutustumaan eri ihmisiin ja heidän kulttuureihinsa. Rotarit järjestivät meille todella paljon tekemistä, ja joka kuukausi meillä oli aktiviteettejä ja tapahtumia, mihin osallistuimme. Yksi parhaimmista reissuista oli Big trip, joka oli viikon kestävä Taiwanin ympäri kiertävä matka. Kävimme myös muutaman päivän matkalla Penghu-saarella, jossa oli upeat valkoiset rannat ja turkoosi vesi. Tarjolla oli myös ulkomaan matka Etelä-Koreaan. Muita tapahtumia oli muun muassa runokilpailu, puheen pitäminen, galligraphian opettelu, jalkapalloturnaus muiden piirien kanssa, joulujuhla, uuden vuoden reissu Taipeihin jne. Pääsimme myös esittämään taichi esityksemme isolle yleisölle. Meidän piirin rotarit olivat todella aktiivisia, minkä ansiosta pääsin näkemään todella monia paikkoja ympäri Taiwania.

Oma Rotaryklubini oli myös aktiivinen. Joka kuun alussa menin heidän kokoukseensa, johon minun piti valmistella kiinaksi puhe kuluneen kuukauden tapahtumista. Heillä oli myös viikonloppumatkoja lähes joka kuukausi, ja oli mukava päästä heidän mukaan näkemään ja kokemaan lisää Taiwania.

Taiwan on todella monipuolinen ja mielenkiintoinen maa rantoineen ja vuorineen. Vuoden aikana ei tylsiä hetkiä juurikaan tullut. Kerran pysähdyin miettimään, olenkohan ollut kertaakaan kokonaista päivää pelkästään kotona, sillä joka päivälle oli jotakin tekemistä ja nähtävää!

Vaihtovuosi oli paras ja ikimuistoinen kokemus, jonne mukaan tarvitsi avoimuutta ja uteliaisuutta. Odotan jo innolla paluuta Taiwaniin!