Joensuun Eteläinen Rotaryklubi on rekisteröity hyväntekeväisyysyhdistys, joka toimii paikallisesti, alueellisesti ja kansainvälisesti.  Alueellisesti klubi kuuluu Suomen itäiseen piiriin numero 1430, valtakunnallisesti klubi kuuluu Suomen ja Viron Rotarypalvelut ry:hyn ja kansainvälisesti maailmanlaajuiseen Rotary Internationaliin. Rotaryjärjestö toimii yli 200 maassa – jäseniä sillä on yli 1,4 miljoonaa. Suomessa ja Virossa on yhteensä 300 rotaryklubia ja rotareita yhteensä noin 10 300.

Klubi osallistuu kansainvälisiin, kansallisiin ja paikallisiin hyväntekeväisyyshankkeisiin, kansainväliseen nuorisovaihtoon ja asiantuntijavaihtoon.

Klubi kokoontuu kahden viikon välein parillisten viikkojen perjantaisin klo 12.00-13.00. Ennen kokousta on mahdollisuus lounaaseen Local Bistron kabinetissa Kauppakatu 32 klo 11.00-12.00. Ajankohtaista ja tapahtumat lehdiltä voit seurata klubin ohjelmaa, luentoaiheita ja tapahtumia.