Tuusulanjärven suojelu on meille järvenpääläisille tärkeää. Myös Itämeren suojelu alkaa sen valuma-alueelta; siten Keski-Uusimaalla lähivesien suojelu auttaa niiden säilymisessä alueen asukkaiden virkistyskäytössä sekä on samalla osa Itämeren suojelua.
17.8.2023 luovuttivat Järvenpään Rotaryklubin presidentti Pekka Jaakkola ja klubin Itämerivastaava Jyrki Kaija viisi uutta vesireppua, viisi reagenssipakettia ja pari erilaisten pieneliöiden tarkkailuun tarkoitettua ötökkäpakettia Järvenpään kouluille. Reput ja paketit otti vastaan Järvenpään kaupungin opetusjohtaja Arja Korhonen rehtorien tapaamisen yhteydessä. Arja Korhonen kertoi, että vesireput tukevat hyvin koulujen opetustyötä ja ovat mieluinen lisä koulujen resursseihin. Nämä tarvikkeet, kuten myös rotarien aiempina vuosina lahjoittamat reput, tulevat kouluilla aktiiviseen käyttöön.
Pekka Jaakkola toi esiin reppujen analyysien kautta avautuvan mahdollisuuden ympäristön tilan pitkäjänteiseen seurantaan, joka mahdollistaa muutosten ja niiden suunnan havaitsemisen.
Rotarit toivovat, että vesireput sekä niiden täydennystarvikkeet yhdessä opettajien innostuksen ja ammattitaidon kanssa auttavat kasvattamaan uusia sukupolvia olemaan yhä tietoisempia ympäristömme tilasta ja niistä tavoista, joilla me kaikki voimme parantaa elinympäristöämme.
Suomessa Itämeren suojelun tukeminen on ollut osa rotarien toimintaa jo 2000-luvun alusta lähtien: Silakkasoutu (kerätty ja lahjoitettu rahaa Itämeren suojelua edistäviin kohteisiin), rantojen roskien kerääminen, joki-talkkari toiminnan tukeminen, levätilanteen ja vedenlaadun tarkkailu, vesireppuja kouluille – nämä esimerkkeinä. Viime vuosina Itämeren suojeluun on muodostunut Itämeren altaan ympärysmaiden verkosto eli suojelutoimia ideoidaan, koordinoidaan ja ennen kaikkea tehdään koko Itämeren valuma-alueen laajuisesti kansainvälisellä Rotary-yhteistyöllä.
Mikä on vesireppu?
Kestävän vedenkäytön EDUWATER-kouluhankkeessa ollaan nyt päivittämässä Rotarien tukemana Suomen ympäristökeskuksen kehittämää Vesireppua, jonka avulla koululaiset voivat tutkia omia paikallisvesistöjään.
Lähivesistön tutkiminen helposti ja monipuolisesti
Vesireppu sisältää välineet ja ohjeet, joiden avulla lähivesistön tutkiminen on helppoa ja hauskaa. Mitä näkösyvyys kertoo vesistön tilasta? Löytyykö vedestä sinilevää ja olisiko siellä turvallista uida? Entä miltä näyttää veden happitilanne?
Vesirepun tarkoituksena on kiinnostaa lapsia ympäristön tilasta ja oman lähivesistön tilasta. Itämeren kuormitus on edelleen aivan liian suuri ja meren tila on edelleen kriittisessä tilassa. Vesireppu-hankkeen pilottivaiheessa v 2017-18 luotiin pääsääntöisesti Kouluhallituksen ja SYKEN sekä mm. Valonian avulla koulujen ja kerhojen käyttöön yksinkertainen ja turvallinen työkalu, VESIREPPU, jolla voidaan esim. ryhmä/luokkakohtaisilla luontopäiväretkillä seurata luonnon tilaa.
Vesirepun avulla voidaan tutkia seuraavia asioita:
• lämpötilaa (vesilämpömittari)
• näkösyvyyttä (Secchi-levy)
• sinilevätilannetta
• sameutta (World Water Monitoring Challenge -purkki, tarra ja sameusasteikko)
• happipitoisuutta (testiputki,DO-tabletti, väriasteikko)
• fosfori- ja typpipitoisuutta vedessä
Vesirepun käyttö opetuksessa
Vesireppua on tarkoitus käyttää lähiympäristön tutkimiseen osana Ihan Pihalla tyyppisessä koulun/ryhmän luontokasvatus-hankkeessa tuotettavia oppimiskokonaisuuksia. Kouluissa voi oppilaiden kanssa koota ”Oman lähiveden tarinan”, joka alkaa oppilaiden ennakkokäsitysten kartoittamisella esimerkiksi ajatuskartan avulla. Seuraavaksi tutustutaan yhdessä tutkimusvälineisiin ja matkataan näytteenottoon lähivesistön rantaan Vesirepun ohjeita ja välineitä hyödyntäen. Maastossa otetaan kuvia ja luokassa havainnot voidaan kirjata yhdessä ylös vaikkapa Järvi&MeriWiki-palveluun. Vaikka Vesireppu on kehitetty ensisijaisesti kouluille, se soveltuu mainiosti myös kaikille veden tilan seurannasta kiinnostuneille kansalaisille. Vesireppua voi käyttää vaikkapa oman mökkirannan veden tutkimiseen!