Hei,

nuorisovaihto on yksi kysytyimmistä rotaritoiminnan muodoista. Se perustuu vapaaehtoiseen isäntäperhetyöhön, ja kustannukset ovat noin kymppitonnin halvempia kuin maksulliset järjestelmät, ja samalla kasvaa osaksi rotari- ja rotexiksi, eli ohjaa tulevaisuuden vaihto-oppilaita, ja saa upeita kokemuksia. Maksettavaksi toki jää matkoja, vapaaehtoisia retkimaksuja ja jos on jotain henkilökohtaisia isompia harrastuksia tai menoja, mutta itse asuminen ja opiskelu perustuu paikallisten rotariklubien keskinäiseen vaihtoon, eli yleensä otetaan vastaan sen verran vaihto-oppilaita kuin kohdemaasta on varaa lähettää.

Vuosivaihdossa pääasia on tutustua toisen maan kulttuuriin ja kieleen, ja kirjautua oman maan kielellä kyseisen maan opiskelijaksi. Siihen myydään myös erilaisia lisämatkoja, joissa tutustutaan maan tai maanosan pääkohteisiin, mutta pääosin saadaan perheissä hyvää kokemusta.

Koska vuosivaihtoon ei pääse kaikki hakijat, kannattaa tehdä tuplavaraus, eli hakea kesävaihtoon (toisella puolella maata kesä on talvella, joten esim. Argentiinaan haetaan tietenkin 6 viikkoa/6 viikkoa vaihtoon. Kesävaihto järjestyy automaattisesti, koska kesävaihtoon lähtijä on yleensä myös vastaanottavan nuoren vaihto-oppilas.

jos ei halua majoittaa ketään isäntäperheenä, kannattaa hakea leirivaihtoon. Leireistä on määrällisesti tullut tosi haluttuja kohteita, ja kolmen viikon leirit on käytännössä erittäin kansainvälinen ja turvallinen tapa tutustua toisiin ja saada onjelmaa. Suomalaisia yleensä kiinnostaa kesävaihtoleirit, mutta niitä on saatavilla myös muulloin.

Ikärajat monessa maassa on alle 18-vuotias, koska isäntäperheissä on aika tiukat säännöt, kuten ei alkoholia, ei ajamista eikä seurustelua, ja 18-vuotias juridisesti on useassa maassa täysikäinen, jota ei voi samalla tavalla huoltaa. Nuorisovaihdoista löytyy myös esim. Taiwanista myös 19-vuotiaiden hakuja, mutta pääsääntöisesti 17 vuotta on hyvä ikä ja usein lähdetään vaihtoon 16-17-vuotiaana.

Jos odottaa paljon opintojen kertymistä ja kurssien samanaikaista suorittamista Suomen lukiojärjestelmään, ei kannata hakea vuosivaihtoon. Jos taas haluaa oppia tuntemaan paikallista kieltä ja kulttuuria ja oppia toimimaan rakentavasti toisten ihmisten kanssa ja edistää sitä kautta maailmanrauhaa ja ystävyyttä, rotarivaihto on juuri sinun juttu. Nuoren oma rohkeus ja halu lähteä on haastatteluissa tärkein kriteeri lähteä.

LÄhde myös isäntäperheeksi ja saat kansainvälistä kokemusta. Hollolassa meillä on vaihto-oppilas puoliksi tänä vuonna Kanadasta, ja meillä tarvitaan isäntäperhe huhti-kesäkuulle, joskin kesäkuussa on Eurotour 3 viikkoa. Isäntäperheeksi kelpaa ihan tavallinen perhe tai jopa isovanhempien perhe, ja vaihto-oppilaan kanssa voi puhua myös suomea. Ainoa toive on se, että olisi oma huone tai työpiste koulutöitä varten. Meillä on myös Lahden seudulla yhteistyö, ja sieltä voi lähteä espanjankieliselle pojalle vaihto-oppilaaksi ensi keväälle.

Ota yhteyttä kristiina.vanhala-selin@pp.phnet.fi / tai ota suoraan yhteyttä Lahden seudun rotarivahtoon. Tutustu https://www.rye.fi/

#rotari #rotex #yhteistyö #rotariliivit #pinssit #nuorisovaihto

#rotari #vaihto #rotex #piirikonferenssi #koulutus #nuorisovaihto #kivaa #yhdessäoloa