Tervetuloa rotarivaihtoon. Yleensä vaihto-oppilas on 16-17-vuotias, ja kannattaa olla ajoissa liikkeellä ja hakea vaihtoon. Suosittelemme tutustumaan https://www.rye.fi ajankohtaisiin vaihto-ohjelmiin myös kesävaihdon osalta, joihin pääsee helpommin, sekä suosittuihin leirivaihtoihin. Jos tavoittelee vuosivaihtoa, niin kannattaa tutustua erilaisiin liitteisiin ja valmistautua myös haastatteluprosessiin, koska kaikkia hakijoita ei välttämättä lähetetä, eli suosittelemme lämpimästi ns. kaksoishakua eli sekä kesä/leirihakua että koko vuoden hakua. Muista hakea syyskuun aikana, ja hoitaa myös paperit kuntoon hakua varten. Haastatteluissa nuoren oma motivaatio ja oma kirje on kaikista tärkein, hakijalla ei tarvitse olla kympin keskiarvoa, vaan halu lähteä mukaan on tärkein. Rotarivaihtoon lähtijän ei tarvitse olla itse rotari.

Rotarivaihtarin tunnistat klubitakista juhlatilaisuuksissa, ja siitä, että heille järjestetään pitkin vuotta omaa ohjelmaa paikallisten rotariklubien ja piirien kautta. Suomessa kuuluu rotex-toiminta ja entisten vaihto-oppilaiden aktivoiminen nykyisten vaihto-oppilaiden ohjaamisessa ja vertaistukena mukaan toimintaan.  Rotariperiaatteisiin kuuluu opiskelu paikallisella kielellä paikallisessa maassa, joten maan kielen osaaminen ei ole välttämättömyys ennen vaihtoa, mutta sen opiskelu kohteessa on hyvä, koska opetus on kohdemaan mukaan ja oleskelulupa perustuu opiskeluun.

Lisäksi osa kansainvälisyyttä on myös toimiminen isäntäperheestä. Siihen pääsee koska vain, eli meillä on tarjolla Lahden seudulla vaihto-oppilas hyvällä ja luotettavalla organisaatiolla. Isäntäperhe voi olla hyvä, kun haluaa kansainvälisyyttä ja kontakteja, mutta ei ole vielä valmis lähtemään itse ulkomaille, ja tarjoaa hyvän kaverin perheelle. Isäntäperheen ei tarvitse olla täydellinen perhe, jossa on samanikäisiä nuoria ja molemmat huoltajat talossa, vaan voi olla pienten lasten perhe, isovanhempien perhe , mutta usein vaihto-oppilas kaipaa kotia, jossa ollaan mukana nuoren arjessa. Vaihto-oppilas on perheessä 2-4 kk sen mukaan kun perheelle sopii ja mikä on klubin käytäntö.