Teksti ja kuva Pertti Peuraniemi

Vesireppu – Äetsän Rotarien tuki Pehulan ala-asteen koulutukseen

Mitä vesireppu on?

Vesireppu on kehitetty vesien helppoa tutkimista varten ja erityisesti koulujen ala-asteen käyttöön. Reppuun on kerätty muutamia veden laadun mittaukseen liittyviä välineitä, joilla saadaan kuva veden laadusta: lämpömittari, näkösyvyysmittari, sinilevän ja kolibakteerin toteamiseen sekä sameuteen liittyvät koeputket, hapen mittaus, fosforin ja typen mittauskoeputket. Kaikki nämä ovat pakattuna reppuun ja niihin tarvittavat reagenssit.

Miten toiminta lähti käyntiin?

Äetsän Rotarit päättivät 2021 maaliskuun alun etä- kokouksessaan kysyä Keikyän Pehulan ala-asteen rehtorilta, Taija Marttilalta kiinnostusta kyseisen repun tuomaan mahdollisuuteen. Koulu ilmoitti heti halukkuutensa ja vastuuhenkilöksi tuli innokas luontotutkija Antti Virta joka opettaa 2020-2021 Pehulan ala-asteen luontoasioita.

Vesireppu on ostettavissa Rotarien verkkokaupasta ja sen tarkoitus on liittää vesien tutkimusosa koulujen ”Ihan Pihalla” -osioon, jossa opintojen tavoitteena on mm ”Kestävä Veden Käyttö”. Hankkeessa on Rotarien tukena Suomen Ympäristökeskus (SYKE).

Vesireppu toimitettiin 18.03.2021 Antille, joka joutui tutustumaan koronaepidemian vuoksi repun käyttöön nettiesitysten kautta. Onneksi siellä oli riittävän hyvä esitys.

Miten homma eteni?

Toukokuussa 2021 kaksi ryhmää pääsi kokeilemaan kykyjään vesitutkijoina. Molemmissa ryhmissä innostus oli suurta ja näytteiden otto tehtiin Kokemäenjoen rannalta ns Kirkkovenerannassa voimalaitoksen alapuolella Malvanojan lähellä.

Näytteiden tulokset kirjattiin ja niistä keskusteltiin vilkkaasti. Eritystä huolta herätti näytteen analyysissä näkyvä kolibakteerin esiintyminen. Tämä oli ennalta arvattavakin koska Kokemäenjokeen laskevan Malvanojan vesi tulee mm laitumien läheisyydestä.  Toisella kerralla näytettä kolibakteerin määritystä varten käytiin veneellä ottamassa viereisen uimarannan kohdalta. Sieltä ei kolibakteeria kuitenkaan löytynyt.

Toiminta kiinnosti myös Lauttakylä-lehtenä, joka julkaisi asiasta jutun.

Miten jatkossa toimitaan?

Vesirepun mukana oli testipakkaukset (reagenssit) myös syksyn vastaavaa koulutusta varten. Koulutusvastuu siirtyy uudelle opettajalle, Jenni Jernmanille.

Edessä on siis uusi luokka ja uudet 5. lk:n oppilaat voivat saada kyselemällä jo kokeneilta kuudesluokkalaisilta neuvoja ja vertailla saamiaan tuloksia.

Kuva:

Pehulan koulun 5 lk:n oppilaat toukokuussa näyteitä testaamassa Kirkkovenerannassa. Reppu keskellä sylissä.