Ilo esitellä

Tjorven löysi
uuden harrastuksen

Saksalainen Tjorven Waltking tuli Suomeen vaihto-oppilaaksi Vihdin rotaryklubin kautta elokuussa 2018 osana Rotary Internationalin kansainvälistä vaihto-oppilasohjelmaa. Hän opiskelee Vihdin lukiossa 1. ja 2. luokan aineita.

Tjorven asuu vaihto-oppilasvuotensa aikana kolmessa vihtiläisessä perheessä: ensimmäinen perhe oli Vesikansassa, joulun jälkeen hän muutti toisen perheensä luokse Tervalammelle ja maaliskuussa vielä kirkonkylälle.

Suomen kieli Tjorvenilta sujuu jo hienosti:

”Puhuttua suomea on helpompi ymmärtää, kuin mitä sen kirjoittaminen on. Opin joka päivä uusia sanoja, kun ympärillä puhutaan pelkkää suomea”, Tjorven kertoo.

Vihdin Taekwondoseura tarjosi Tjorvenille taekwondon alkeiskurssin. Tjorven tarttui haasteeseen ja aloitti uuden harrastuksen suomen kielen, kulttuurin ja lukio-opintojen ohessa. Alkeiskurssi päättyi marraskuussa keltaisen vyön kokeeseen. Vyökoe jännitti kovasti, mutta se meni hienosti läpi. Alkeiskurssi valmistaa siirtymisen seuraavan tason harjoituksiin. Tjorvenilla on tavoitteena vielä vyöarvon korotus ylempään keltaiseen vyöhön ennen vaihto-oppilasvuoden päättymistä Suomessa, joten treenit jatkuvat aktiivisesti koko kevään.

”Siitä huolimatta, että en aluksi ymmärtänyt kieltä, ohjaajat neuvoivat, mitä pitää tehdä, ja niin pysyin muiden mukana ja samalla opin suomen kieltäkin”, Tjorven sanoo. ”On mukava harjoitella porukassa, varsinkin kun lapset ja aikuiset harrastavat yhtä aikaa ja samassa ryhmässä.  Harjoitukset olivat todella monipuolisia, mutta eivät kuitenkaan liian vaikeita, ja harjoituksissa oli perheitäkin mukana.”

Tjorvenilla on aikomus jatkaa taekwondoharrastusta vaihto-oppilasvuoden jälkeen, ja hän toivookin, että kotikaupungista – Saksan Detmoldista – löytyy taekwondoseura.

Taekwondo on korealainen kamppailu- ja urheilulaji, joka kehittää harrastajan kuntoa, voimaa, nopeutta, notkeutta ja koordinaatiota. Lajiin sisältyy monia tekniikoita, potkuja, lyöntejä, torjuntoja, seisontoja, joista muodostetaan liikesarjoja, poomseja.

Teksti: Tommi Luukkala, Tjorven Waltking