Vuonna 1985 joka päivä noin 1000 ihmistä halvaantui polioviruksen aiheuttamana. Silloin maailmassa oli vuosittain yli 350 000 uutta polion uhria kaikkiaan 125 maassa. Tänä päivänä on enää kolme maata, joista poliota ei ole saatu poistettua: Afganistan, Nigeria ja Pakistan. Viime vuoden poliotartuntojen määrä oli 33. Tänä vuonna tartuntoja on ollut syyskuuhun mennessä 78.

Rotary on tehnyt 33 vuotta omistautunutta ja tuloksellista työtä polion hävittämiseksi. Rotary aloitti vuonna 1985 PolioPlus -ohjelman, joka oli ensimmäinen aloite lasten massarokottamiseksi poliota vastaan koko maailmassa. Rotary on kerännyt ja lahjoittanut kaikkiaan 1,8 miljardia dollaria ja lukemattomia vapaaehtoistyötunteja taatakseen immuniteetin poliota vastaan 2,5 miljardille lapselle 122 maassa. Lisäksi Rotaryn kannustamana monien maiden hallitukset ovat osallistuneet polion vastaiseen työhön 7,2 miljardilla dollarilla.

Viimeisten muutamien jäljellä olevien tartuntojen estäminen on erittäin vaikeaa, sillä ne esiintyvät maissa, jotka ovat sodan tai konfiklien kourissa, niissä on huono julkinen infrastuktuuri ja paljon erilaisia kulttuurillisia esteitä. Mutta kunnes polio on kokonaan kukistettu, aivan jokaisessa maassa on riski sairastua.

Poliosta ei parane, mutta sitä vastaan voi rokottaa

Poliomyeliitti (polio) on halvaannuttava ja jopa kuolemaan johtava viruksen aihauettama infektiosairaus, johon ei ole lääkettä, mutta joka voidaan tehokkaasti ehkäistä rokotuksin. Polio on tarttua missä iässä tahansa, mutta se vaikuttaa pääasiassa alle viisivuotiaisiin lapsiin.

Taistelu poliota vastaan jatkuu. Rotary kerää 50 miljoonaa dollaria vuodessa ja jokaista Rotaryn keräämään dollaria vastaan Bill & Melinda Gates säätiö lahjoittaa kaksi dollaria. Näillä varoilla tuetaan operatiivista toimintaa, terveydenhuollon henkilöstöä, laboratoriolaitteita sekä opetusmateriaalia terveydenhuollon työntekijöille ja vanhemmille.

Enemmän tietoa poliosta ja Rotarysta löydät sivuilta www.endpolio.org ja www.rotary.fi.