Rauha on yksi rotareiden seitsemästä keskittämisalueesta. Rotareiden ylläpitämät yliopistojen yhteydessä toimivat rauhankeskukset ovat keskeinen osa rotareiden rauhantyötä. Rauhankeskuksia on seitsemän eri puolilla maapalloa. Meitä lähin rauhankeskus sijaitsee Uppsalassa. Rotarysäätiö kustantaa joka vuosi viidenkymmenen stipendiaatin maisteritasoiset opinnot ja neljänkymmenen stipendiaatin vuoden mittaisen täydennyskoulutuksen jossain rauhankeskuksista.

Piirimme on saanut ”Peace Builder District” tunnustuksen ja meille on myös osoitettu oma rauhanlähettiläs Joseph Augustine. Joseph tulee Nigeriasta ja opiskelee Uppsalan rauhankeskuksessa maisteriohjelmassa. Meillä on tilaisuus tavata Joseph huhtikuun piirikonferensissa, johon hän tulee pitämään oman esityksensä. Rotareiden rauhantyö on muutenkin laajasti esillä piirikonferenssissa. Aihe sopii hyvin Uuteenkaupunkiin, jossa 2021 juhlittiin isonvihan päättäneen Uudenkaupungin rauhan kolmesataavuotispäivää.

Peace Center -stipendien vuoden 2024 haku on avoinna. Lisätietoa hausta löydät piirimme sivuilta.

Piirin rauha-aiheiseen kirjoituskilpailuun on osallistuttu ilahduttavasti ja mukaan on saatu korkeatasoisia kirjoituksia lukioista eri puolilta piiriä. Tulokset julkaistaan ja parhaat kirjoitukset palkitaan juhlavasti Turku Rotary Forumin yhteydessä.

Varsinaisen suoran rauhantyön ohella Rotary edistää rauhaa myös monella muulla tavalla. Tällaisesta työstä nuoriso- ja ystävyysvaihto ovat hyviä esimerkkejä.

Valoisaa kevättalvea toivottaen

Martti