Klubin kevätkausi on alkanut. Hyvää kuluvaa vuotta kaikille.

Viime perjantaina (13.01.2023) kuultiin kevään ensimmäinen esitelmä. Esitelmän aiheena oli merentutkimusalus Aranda. Esitelmöitsijänä oli aluksen päällikkö Thord Vaenerberg. Kuulimme mielenkiintoisia asioita itse aluksesta. Alus pysyy tarvittaessa liki paikoillaan 25 m/s puhaltavassa tuulessa eli myrskyävällä merellä. Lisäksi hän kertoi meille Arandan tehtävistä. Viimeisimpänä tehtävänä on nyt tullut mukaan rannikolla olevien laivahylkyjen kartoitus mahdollisten öljyvuotojen/ ympäristöhaittojen ehkäisemiseksi. Työsarkaa kyllä riittää sillä hänen mukaansa hylkyjä voi olla jopa tuhansia.

Ensi perjantaina kuulemme seuraavaksi klubimme jäsenen Nils Kyrklundin esitelmän nivelrikosta ja varsinkin sen hoitomahdollisuuksista. Aihe koskettaa varmasti monia henkilökohtaisesti, kyseessähän on jonkinasteinen kansantauti.  Ja sitten seuraavana perjantaina menemme vierailemaan Aalto-Yliopistoon. Otaniemen Campus onkin varmasti monille jäsenillemme tuttu jo teekkariajoilta. Mielenkiintoista kuulla Aallon tilanteesta ja tulevaisuuden näkymistä.

Ja sitten onkin jo vuorossa meidän perinteinen Viron matka. Tällä kertää matkakohteena on Tallinna. Tämä on ensimmäinen klubin matka Viroon parin vuoden koronatauon jälkeen. Voi sanoa, että tätä on kyllä odotettu, lähtijöitä on reilusti yli 30 henkeä.

Vuosi on siis alkanut ja etenee vauhdikkaasti. Ja lisäksi kaiken muun ”tohinan” lisäksi valmistelemme ”isovanhempien ja lastenlasten kesän avausta” yhdessä kauppiaiden kanssa, tähän palaamme keväämmällä.

Parhain terveisin, Kari

ps. meidän jäsenemme, arkkitehti, tekn.tri Anne Stenros kutsuttiin viime vuoden lopulla Tekniikan Akateemiset TEK:n kuniajäseneksi. Onnittelut Annelle !