Matilda Engström är redan känd för Jakobstadsborna och de övriga tjänstemännen i staden. Hon är nu chef för småbarnspedagogiken och inleder sitt nya arbete den 1 januari 2024.

Utöver erfarenheterna av att leda en av stadens organisationer har Matilda Engström också arbetat med turism- och marknadsföringsuppgifter på Wasaline, Tallink och Stadshotellet i Jakobstad.

”Jag är glad över min nya uppgift att få leda Visit Jakobstad. Turismen i Jakobstadsregionen är på uppgång, här finns vacker natur, utmärkt service, fascinerande historia, gästvänliga människor och modiga företagare”, säger Engström i ett pressmeddelande.

Matilda Engströms mångsidiga erfarenheter, vilja och motivation att utveckla och utvidga organisationen var en stark faktor vid valet, berättar Milla Kallioinen, styrelseordförande för Visit Jakobstad Ab.

Matilda Engström är pedagogie magister. Hon är uppvuxen i Terjärv och bor nu med sin familj i Jakobstad. 2019 valdes hon som chef för småbarnspedagogiken.

Akbiebolaget Visit Jakobstad fortsätter rekryteringen och ska nu även anställa en innehållsproducent till bolaget.

Visit Jakobstad-Pietarsaari ägs av staden Jakobstad till hundra procent. Det nybildade bolagets målsättning är att skapa större synlighet för sevärdheter, företag och tjänster i Jakobstad.