Vem är vi

Lovisa Rotaryklubb är en över 70-årig aktiv och traditionell klubb som samlas på torsdagarna för lunchmöte på Degerby Gille. Byggnaden är byggd år 1695 och finns i centrum av Lovisa.
I veckomötena deltar drygt 20 medlemmar och ofta även gäster. Livliga diskussioner kännetecknar mötet, som följer traditionella kutymer. Utomordentlig mat och högklassiga föredrag i trevligt sällskap håller medlemmarna aktiva och nya medlemmar tas med glädje emot.
Lovisa klubben genomför 2019 – 2022 ett Global Grant-projekt i Gambia. Skyddandet av Östersjön och Polio+ hör också till programmet, Utbyteselevverksamheten har långa traditioner i Lovisa och är fortfarande mycket aktiv.
Välkommen med i verksamheten, som gäst eller medlem.

Vi besöker också andra klubbar, stöder internationella Rotarys humanitära projekt. Vi deltar i ungdomsutbytet och befrämjar närområdets välmående.

Vår klubb är grundad 06.09.1947. Vår fadderklubb är Lahden Rotaryklubi  Vår klubb har 50 medlemmar. Vi hör till distrikt 1420 (https://d1420.rotary.fi/)

Ett intresse med innehåll

Vi koncentrerar oss på att stöda ungdomsutbytet. Vi sänder unga till Rotarys internationella ungdomsutbyte Vi anser att ungdomsutbytet är ett utmärkt sätt att befrämja internationellt samförstånd och fredsfostran på gräsrotsnivå.

Vi lyfter även fran viktiga sociala utvecklingsbehov. Vi har betonat betydelsen av hinderslöshet.

Vi uppskattar Rotary Internationals strävanden och organisationens värdefulla arbete för bland annat att utrota polio ur världen. Till enbart detta arbete har Rotary satsat rikligt med frivilligarbete samt över 1,2 miljarder US-dollar.

Internationellt nätverk av betydelse

Rotary är en internationell service- och välgörenhetsorganisation, som grundades i Chicago 23.2.1905. Rotary Internationals hemort är Evanston i delstaten Illinois i USA. Vårt slagord är Osjälviskt tjänande (Service Above Self).

Rotary har över 1,2 miljoner medlemmar i 35 000 klubbar i över 200 länder. Rotary är en viktig internationell service- och välgörenhetsorganisation. Finland är indelat i sex Rotarydistrikt, till ett av vilka hör även klubbarna i Estland. Det finns inalles 300 klubbar i Finland och Estland med ca 10 000 medlemmar.

Mötesuppgifter

Plats: