Kyrösjärven Rotaryklubi järjesti Hämeenkyrön Yhteiskoulun oppilaille tutkimusretken Korppoströmin biofääriselle tutkimusasemalle 23. toukokuuta 2024. Osallistujina oli parikymmentä yhteiskoulun oppilasta ja opettajat Susanna Haapala sekä Terhi Pulkkinen. Klubimme edustajina mukana olivat Heikki Sarkonen ja Markku Koskinen.

Korpoström on Korppoossa Paraisilla  sijaitseva monitoiminen saaristokeskus, jota hallinnoi Saaristosäätiö ja jonka yhteistyökumppaneina toimivat muun muassa Åbo Academi ja Metsähallitus.

Ennen ohjelman alkua ryhmällä oli mahdollisuus tutustua itsenäisesti aseman näyttelyihin ja nauttia lounas noutopöydästä.

Paikan toimintaa esitteli Kaija Mäkinen, joka taustoitti Korppoon saariston luontoa ja ympäristöhaasteita, kuten Itämeren suojelun tärkeyttä. Tutkimusretken aikana oppilaat pääsivät tutkimaan rantavesialueen pieneliöstöä, kuten leväkatkoja ja simpukoita, ja siirtämään löydökset mikroskoopin alle tarkempaa tutkimusta varten.

Retki tarjosi oppilaille uusia näkökulmia ja kokemuksia, ja päivän kohokohta oli monille kahluusaappaat, joiden avulla he pääsivät tutkimaan vesielämää läheltä. Matka päättyi ryhmäkuvien ottamiseen ja mieluisiin muistoihin upeasta päivästä saaristossa.