24.9.2025 aiheena oli Jyväskylän Tikkakoskella sijaitsevan Ilmavoimamuseon esittely.
Aiheesta kertoi museonjohtaja Kai Mecklin, jolla on monipuolinen tausta
ilmavoimissa. Hän (evl, evp 2003) on toiminut mm. lentäjänä, torjuntakeskuksen
päällikkönä (LapLsto) ilmavoimien tiedustelupäällikkönä ja kansainvälisissä
johtotehtävissä.
Ilmavoimauseo vaalii ilmavoimien perinteitä. Sieltä löytyy Suomen ilmailuhistoriaa
1910 -luvulta lähtien suihkukoneaikaan saakka. Koneet kertovat ilmavoimien tarinaa.
Perusnäyttelyn esineistö koostuu pääasiassa Suomen ilmavoimien käytössä olleista
lentokoneista (tällä hetkellä 23 konetta), moottoreista ja lentovarusteista.
Lentosimulaattori puolestaan antaa kävijälle mahdollisuuden saada tuntumaa
lentämiseen.
Kokoelma myös kehittyy, kun Ilmavoimamuseo toteuttaa restaurointiprojekteja, joissa
konservoidaan vanhoja lentokoneita. Projekteissa kyse ei ole vain vanhojen
koneiden entisöinnistä alkuperäiseltä näyttävään asuun vaan työssä pyritään aina
säilyttämään alkuperäistä niin paljon kuin on mahdollista. Myös materiaalien ja jopa
työtapojen pitää olla alkuperäisiä tai mahdollisimman lähellä niitä. Näin saadaan
siirrettyä vanhojen työtapojen osaamista konservaattoreille.
Parhaillaan käynnissä on VL Myrsky -hävittäjän restaurointi. Kyseessä on Valtion
lentokonetehtaan Ilmavoimille jatkosodan aikana kehittämä hävittäjä. Myrsky oli
viimeinen sarjatuotantoon asti päässyt kotimainen hävittäjä.Työ on loppusuoralla,
lähes valmiin Myrskyn voi nähdä säilytyksessä näyttelyhallissa.
Mecklin kertoi, että joskus työn alle pääsee myös pienempiä kuriositeetteja
Ilmavoimien historian varrelta. Sellainen on esimerkiksi Locomobile-auto vuodelta
1928, joka päätyi 1960-luvulla Ilmavoimien silloisen Viestikoulun aliupseerikoulun
oppilaskunnalle.
Koneiden ja esineiden lisäksi museo on koonnut paljon tietoa ja tarinoita Ilmavoimien
historiasta, kuten sota-ajan lentäjien lentopäiväkirjoja. Museolla on myös noin 150
000 valokuvan valokuva-arkisto, joita yleisön on mahdollista tilata. Lisäksi museolla
on myös kirjasto, josta löytyy kattavasti esimerkiksi alkuvaiheen lentokoneiden ja
moottoreiden ohjekirjoja.
Ilmavoimamuseota ylläpitää Suomen Ilmavoimamuseosäätiö. Säätiössä ovat
edustettuina Ilmavoimat, Finavia, Jyväskylän kaupunki, Jyväskylän yliopisto,
Keski-Suomen Liitto, Ilmavoimien Kiltaliitto ja Lentotekniikan Kilta. Museo työllistää
12-15 henkilöä.
(Läsnä oli 18 henkilöä.)