Projektit

Paikalliset projektit

Mieskaveritoiminta

Helsinki City West Rotaryklubi on vuodesta 2006 alkaen tukenut Ensi- ja turvakotien liittoon kuuluvan Pienperheyhdityksen Mieskaveritoimintaa.

Mieskaveritoiminta on vapaaehtoistoimintaa, jossa aikuiset miehet ovat kavereina yksin lastaan kasvattavien äitien lapsille, joilla ei ole yhteyttä omaan isäänsä tai muihin miehiin. Toiminnan tavoitteena on antaa lapselle mahdollisuus tutustua aikuisen miehen arkeen ja elämään. Välittäviä aikuisia ei ole koskaan liikaa lapsen elämässä. Perheen turvaverkostoa laajentamalla myös yksin lastaan kasvattavan äidin jaksaminen helpottuu.

Mieskaverit ja lapset tapaavat toisiaan keskimäärin 2–4 kertaa kuukaudessa. Kaveruudelle ei ole sääntöjä, vaan jokaisesta kaverisuhteesta muodostuu omanlaisensa. Tärkeintä on, että toiminta on kaikille osapuolille kivaa!

Yhteistyömme aikana toiminta on laajentunut Helsingistä Uudellemaalle, Kuopioon, Ouluun, Päjät-Hämeeseen, Tampereelle, Turkuun ja Vaasaan.

Ruoholahden ala-aste kirjoituskilpailu

Helsinki City West Rotaryklubi on järjestänyt vuosittain Ruoholahden alakoululun kuudensille luokille kirjoituskilpailun Rotaryn arvoihin liittyvistä aiheista. Vuonna 2019 aiheena oli Onnellinen tulevaisuus ja kirjoituksissa käsiteltiin laajasti ilmaston muutoksen vaikutuksia tulevaisuuden elämäntapaan. Parhaat kirjoittajat palkitaan stipendillä. Vuonna 2020 kirjoituskilpailua ei poikkeusolojen vuoksi valitettavasti voitu järjestää. Tämän vuoden aiheena on Unelmieni yhteiskunta.

Kansainväliset projektit

Sairaalatarvikkeita Ruandaan

Helsinki City West Rotaryklubi on inventoinut sairaalatarvikkeita, kirurgisia instrumentteja sekä laitteita ja toimittanut niitä Ruandaan Butáren yliopistolliseen sairaalaan kolmessa eri Matching Grant -projektissa (2012-2013, 2013-2014 sekä 2015-2016 ). Meneillään on Ruanda IV-projekti.

Naisten Pankin tukeminen

Helsinki City West Rotaryklubi on vuodesta 2017 alkaen järjestänyt vuosittain Naisten Pankin hyväksi Kävele naiselle ammatti -keräyskävelyn. Keräämillämme varoilla jo 55 kehitysmaiden naista on saanut mahdollisuuden uuteen ammattiin.

Zimbabwen Aids-orvot ry:n tukeminen

Helsinki City West Rotaryklubi on vuodesta 2013 tukenut Zimbabwen Aids-orvot ry:tä ottamalla kummilapsia, joiden koulunkäyntiä on rahoitettu. Yksi kummilapsistamme on edennyt yliopisto-opintojen aloitusvaiheeseen.

Zimbabwen lapset kouluun

Vuonna 1980 itsenäistynyt Zimbabwe sijaitsee eteläisessä Afrikassa ja asukasluku on noin 13 miljoonaa. YK arvioi, että yli 70 prosenttia väestöstä elää köyhyysrajan alapuolella ja eliniänodote on noin 40 vuotta. AIDS-epidemia on laajalle levinnyt Zimbabwessa. Noin 15 % aikuisväestöstä arvioidaan kantavan HI-virusta ja HIV-positiivisia on kaikkiaan noin 1,2 miljoonaa. Lapsista yli 20 prosenttia on menettänyt ainakin toisen vanhemmistaan AIDSin vuoksi ja maassa on noin miljoona AIDS-orpoa. Kolmasosa AIDS-orvoista asuu orpokodeissa, mutta noin kaksi kolmasosaa sukulaisten tai muiden aikuisten kanssa. Niillä lapsilla, jotka asuvat orpokotien ulkopuolella, on yleensä vaikeuksia käydä koulua ja saada opetusta säännöllisesti. Itsenäistymisestä asti Zimbabwe on panostanut koulutukseen kovasti. 1970-luvulla vain puolet mustista lapsista kävi koulua, mutta nykyisin suurin osa lapsista käy ala-astetta siitä huolimatta, että koulutus on maksullista. Yksityisissä ja kirkkojen ylläpitämissä kouluissa on korkeammat maksut ja parempi varustelutaso kuin valtion kouluissa. Valtio ylläpitää seitsemää yliopistoa, joista suurimmat ovat Zimbabwen yliopisto [fi.wikipedia.org] Hararessa ja Teknillis-luonnontieteellinen yliopisto Bulawayossa. Kirkot ylläpitävät kolmea yliopistoa. Maassa toimii myös useita ammattikorkeakouluja, joista valmistuu opettajia, sairaanhoitajia ja insinöörejä

Zimbabwen Aids-orvot ry on suomalaisten perustama, poliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumaton yhdistys.

Toiminta on jatkunut pitkäjänteisesti jo yli 25 vuotta. Yhdistys tukee 400 orpolapsen koulunkäyntiä ja hyvinvointia Hararen köyhässä lähiössä, Dzivarasekwassa, jonne on rakennettu monipuolinen toimintakeskus. Zimbabwessa käytännön toiminnasta vastaa Dzikwa Trust -säätiö [zimorvot.org], jonka palveluksessa toimii pieni palkattu henkilöstö. Suomessa yhdistyksen toiminta perustuu vapaaehtoistyöhön ja kentällä se on suomalaisten perustajien Seppo Ainamon ja Oili Wuolteen käsissä. Mukana on aina myös muita vapaaehtoisia ja opiskelijoita työharjoittelussa.

Helsinki City West Rotariklubi päätti kokouksessaan 14.1.2013 ottaa kaksi tyttöä kummitytöiksi, Precious Kofin (s.v.2004) ja Moreblessing Chiwisan (s.v.1998, kuvassa 14 -vuotiaana).

Precious Kofi lopetti koulunkäynnin myöhemmin, mutta Moreblessing Chiwisan koulutuksen tukeminen jatkuu edelleen.  Koulutus Zimbabwessa on kallista ja ilman tukea ammattiin tähtäävän tutkinnon suorittaminen olisi mahdotonta. Rahaa tarvitaan pakollisiin lukukausimaksuihin, koulupukuihin ja koulutarvikkeisiin. Yhdistyksen keräämillä varoilla katetaan myös ruokailuun ja muuhun hyvinvointiin sekä tukiopetukseen ja virkistystoimintaan liittyviä kuluja. Eiran Rotariklubi on myös liittynyt tukemaan omalla osuudellaan tätä projektia.

Nuorisovaihto

Nuorisovaihto on Rotaryn tunnetuimpia toimintamuotoja. Yhteisvoimin kahden tai kolmen muun rotaryklubin kanssa Helsinki City West Rotaryklubi vastaanottaa vuosittain yhden vaihto-oppilaan ja lähettää vaihtoon yhden nuoren.

Kokoontumistiedot

Paikka:
Ravintola La Famiglia
Keskuskatu 3
00100 Helsinki

Aika:
Joka toinen maanantai klo 17:30.

Every second Monday at 17:30.