Keitä olemme

Palvelu itsekkyyden edelle – Service above self

Neljän kysymyksen koe

Rotaryn käytännön toimintaa ohjaavat eettiset periaatteet. Neljän kysymyksen kokeella pyrimme  edistämään hyviä toimintatapoja niin keskinäisessä kanssakäymisessä kuin palveluhankkeissa. Tutki siis ajatuksesi, sanasi ja tekosi niiden avulla.

1. Onko tämä TOTTA?
2. Onko tämä OIKEUDENMUKAISTA kaikkia asianosaisia kohtaan?
3. Luoko tämä HYVÄÄ TAHTOA ja PARANTAAKO TÄMÄ YSTÄVYYSSUHTEITA?
4. Onko tämä kaikkien osapuolten EDUN MUKAISTA?

Helsinki City West Rotaryklubi toimii Etelä-Helsingissä. Kokoonnumme kuukauden ensimmäisenä ja kolmantena maanantaina klo 17.30-19.00 Ravintola La Famigliassa, Keskuskatu 3, 00100 Helsinki. Kokouksissa tapaamme toisiamme, saamme kuulla tasokkaita esitelmiä eri aihealueilta ja suunnittelemme niitä projekteja ja hankkeita, joilla toteutamme Rotaryn perusajatusta, palvelua ja hyvän edistämistä lähellä ja kaukana. Ohjelmaamme kuuluvat vierailut yrityksissä, virastoissa, oppilaitoksissa sekä kulttuuri- ja taidekohteissa. Järjestämme yhteisiä konsertti-, näyttely-, teatteri- ja oopperakäyntejä. Tuemme kansainvälisen Rotaryn (RI) humanitaarisia projekteja, osallistumme nuorisovaihtoon ja toimimme aktiivisesti Rotarypiirimme 1420 jäsenenä.

Klubimme on perustettu 18.5.1998 ja jäsenistöömme kuuluu sekä naisia että miehiä. Kummiklubimme on Lauttasaaren Rotaryklubi – Drumsö Rotarykubb. Klubissamme on 24 aktiivijäsentä ja yksi kunniajäsen. Jäsenemme edustavat eri ammatti- ja osaamisaloja. Olemme osa piiriä 1420.

Iloa yhdessä toimimisesta!

Rotarius on merkityksellistä harrastustoimintaa, jossa huomaamme, että yhdessä olemme enemmän. Klubimme pyrkii jatkuvasti yhteistyöhön alueemme muiden klubien kanssa ja yhteisvoimin olemme saaneet toteutettua monia kokoluokaltaan vaativia projekteja ja hankkeita.

Klubimme paikalliset projektit mieskaveritoiminnan tukeminen ja Ruoholahden koulun kirjoituskilpailu kohdistuvat nuoriin ja lapsiin. Kivelän sairaalan vuotuinen joulukuusitapahtuma puolestaan tuottaa iloa ympärivuorokautisessa hoidossa oleville vanhuksille.

Kansainvälisistä projekteista panostamme rotaryn ydintoimintaa olevaan nuorisovaihtoon vuosittain. Tuemme myös Naisten Pankkia, Lääkäripankkia ja Zimbabwen AIDS-orvot ry:n työtä.

Erittäin merkityksellisiä ovat olleet kolme eri projektia, joissa olemme vieneet leikkaussali-instrumentteja ja -välineitä Ruandaan. Valmisteilla on Ruanda IV projekti ja lähetettävien sairaalatarvikkeiden inventointi on aloitettu.

Vaikuttava kansainvälinen verkosto

Rotary on Chicagossa 23.2.1905 perustettu kansainvälinen palvelu- ja hyväntekeväisyysorganisaatio. Rotary Internationalin kotipaikka on Evanston, USA:n osavaltiossa Illinoisissa. Rotaryn tunnuslause on Palvelu itsekkyyden edelle (Service Above Self).

Rotaryyn kuuluu 1,2 miljoona jäsentä 35 000 klubissa yli 200 maassa. Rotary on merkittävä kansainvälinen palvelu- ja hyväntekeväisyysjärjestö. Suomi on jaettu kuuteen rotarypiiriin ja piiriimme 1420 kuuluvat myös Viron klubit. Suomessa ja Virossa on yhteensä 300 klubia, joissa runsaat 10 000 jäsentä. Piiriimme 1420 kuuluu 55 klubia Etelä-Suomesta ja 20 Viron klubia. Näissä klubeissa on yhteensä aktivijäseniä 2 698 ja kaikkiaan 2 815 rotaria.

Keskeistä Rotaryn toiminnassa on humanitaarinen palvelu Rotarysäätiön avulla. Rotarysäätiö koordinoi rotarien maailmanlaajuista palvelutoimintaa. Sen työ perustuu vapaaehtoisiin lahjoituksiin sekä pääoman tuottoon, joka kanavoidaan koulutusprojekteihin ja humanitaariseen avustustyöhön.

Esimerkki: Rotarit ovat keränneet vuodesta 1985 alkaen rahaa polion hävittämiseen maapallolta. Runsaassa 30 vuodessa on kerätty 1.3 miljardia dollaria – yli 1000 dollaria rotaria kohden. Poliota esinntyykin enää vain muutamassa maailman valtiossa, joten päämäärä on lähellä.

Helsinki City West oli piirissämme ensimmäinen rotaryklubi, joka täytti tavoitteen, että jokainen jäsenemme oli ryhtynyt Rotarysäätiön kannatusjäseneksi eli oli Rotary Foundation Sustaining Member (RFSM).

Kokoontumistiedot

Paikka:
Ravintola La Famiglia
Keskuskatu 3

Aika:
Joka toinen maanantai klo 17:30.

Every second Monday at 17:30.