Otan vastaan presidentin tehtävän nyt toista kertaa. Erona on se, että kokouksia ei ole joka viikko, vaan pääsääntöisesti kerran kuukaudessa. Uskon, että tehtävä on hieman helpompi kuin aiemmin.

Presidentti vastaa koko vuoden vuosiohjelman laatimisesta koko kauden ajaksi. Niin on Haminassa ollut tapana. Hallituksessa se sitten hyväksytään. Klubillamme on ollut ja on hyvä ja aktiivinen hallitus. Kiitos siitä.

Tänään jaetaan tulevan kauden painettu ohjelma kaikille teille. Siinä on pyritty löytämään mielenkiintoisia esitelmän pitäjiä ja tapahtumia. Muutama esimerkki ohjelmasta; Piispa Mari Leppänen kertoo Hiljaisuuden Ystävistä, Markku Toimelan esitys Pohjois-Koreasta, Haminan elinkeinojohtaja Mia Hämäläinen, Yhteiskokoukset Karhulan klubin kanssa, Pankkitoiminnan muutoksista kertoo OP Kaakkois-Suomen Tj Juha Korhonen, Muutamat talkoot mm Rotarypuiston kunnostus ja Poitsilan kartanon perinteiset talkoot.

Myös jäsenten aktiivisuus on ollut varsin hyvällä tasolla. Kiitos siitä ja jatkakaamme samalla tavalla. Yksi syy tähän on hyvä ja historiallinen kokoontumispaikka aivan Haminan keskustassa. Kokouspaikka Tanelinkulmassa Haminan keskustassa on pysynyt koko vuoden samana ja sinne on helppo tulla. Kokouksessa klubi tarjoaa kahvit lisukkeineen ja mukana on viinipulloarvonta, jonka tuotolla kyetään tarjoamaan ilmaiset tarjoilut jatkossakin.

Klubin nettisivut uudistettiin ja avattiin uudelleen 2023 alkaen. Olen lupautunut ylläpitämään niitä presidenttikauteni ohella. Katsotaan miten käy.

Uusia jäseniä klubi on saanut erinomaisesti. Hamina on varsin pieni kaupunki, jossa on asukkaita vain n 20000. Jäsenmäärän onnistuimme säilyttämään vakaana vuoden aikana kaupungin pienestä koosta huolimatta. Olemme piirin jäsenhankinnassa paras klubi!!! Jäsenmaksu on yritetty pitää edelleen houkuttelevan matalana.

Korostamme kaikessa paikallista tekemistä. Klubilla pitää olla keskenään hauskaa tekemistä. Sen kautta syntyy halu auttaa muita ja osallistua avustuksiin. Avustuksissa olemme keskittyneet paikallisiin projekteihin. Päällimmäisenä tulee nyt mieleen Hiljaisuuden Ystävät ja laavu. Tukea on haettu Leader Sepralta.

Pieni mutta päättäjäistilaisuudessa kuuluva ja näkyvä Rotarymainos on kahden kielistipendin myöntäminen Vehkalahden koululle.

Kun jäsenillä on keskenään hauskaa ja ohjelma jotakuinkin mielenkiintoinen, niin klubi voi hyvin ja kun klubi voi hyvin, niin myös Rotary voi hyvin. Ja yhdessähän tätä tehdään.

Haluan kiittää presidentti Markku Hutkaa hyvin tehdystä vahtivuorosta klubipresidenttinä. Hienoa on myös, että pitkästä aikaa jo seuraava presidenttikin on klubillamme valittuna. Tästä on hyvä aloittaa ja jatkaa tulevaan kauteen.

Näillä sanoilla otan vastaan klubipresidentin vastuullisen tehtävän.

Aladdinin talvipalatsissa 11.6.2024 Markku Myllykangas