Rotaryn tarina

”Mitä Rotary meille sitten merkitseekin, maailma tulee tuntemaan sen tuloksista, joita se työllään saavuttaa.”

Paul Harris
Rotaryn perustaja

Kaikki alkoi yhden miehen ajatuksesta. Yksi maailman ensimmäisistä palveluorganisaatioista näki päivänvalon 23.2.1905, kun chicagolainen asianajaja Paul Harris perusti Chicagon rotaryklubin.

Harris halusi luoda paikan, jossa eri alojen ammattilaiset voisivat vaihtaa keskenään ajatuksia ja luoda merkityksellisiä, elämänikäisiä ystävyyssuhteita. Nimi Rotary juontaa ensimmäisen klubin käytännöstä kierrättää (engl. rotate) kokouksia jäsentensä työpaikoilla. Perustajat ottivat ensimmäiseksi tehtäväkseen kotikaupunkinsa liikemoraalin parantamisen, mutta jo 1910 toiminta-ajatus laajentui ympäröivän yhteiskunnan kehittämiseksi, josta edelleen maailmanlaajuiseksi päämääräksi.

Suomeen Rotary rantautui  1926, kun Helsinkiin perustettiin Suomen ensimmäinen rotaryklubi. Maailmassa on jo 1,2 miljoonaa rotaria ja 34 000 rotaryklubia. Suomessa klubeja on 297 ja jäseniä n. 10 850.

Käy myös katsomassa video: The Boys of 1905 – a history of Rotary International