Rotarit ovat monissa projekteissa mukana rakentamassa saniteettitiloja eri puolilla maailmaa. Talukassa, Intiassa, hyödyn saa 2 500 oppilasta ja henkilökunnan jäsentä. Asianmukaiset wc-tilat parantavat hygieniaa ja antavat käyttäjälle myös tarvittavaa yksityisyyttä. Meille suomalaisille tämä on itsestään selvää, mutta ei tarvitse mennä ajassa kauas historiaan, kun meilläkin koululaiset kävivät pihan perällä asioimassa.

Päivittäin tuhannet ihmiset maailmalla menehtyvät likaisen veden aiheuttamiin sairauksiin.

Veden hakuun ja kantamiseen menee valtavasti aikaa. Työn tekevät usein naiset ja lapset.
Sadevedenkeräysjärjestelmän rakentaminen mahdollistaa juomaveden ja kasteluveden keräämisen. Se  helpottaa naisten ja lasten valtavaa työmäärää ja vapauttaa aikaa muuhun tärkeään.

Vesi-, jätehuolto-, hygienia- ja opetushankkeita on toteutettu Intian lisäksi mm. Belizessä,
Guatemalassa, Hondurasissa ja Keniassa.

Puhdas vesi on tärkeä luonnonvara. Vain vähäinen määrä maailman vedestä on ylipäätään juomakelpoista.

Mitä siis voimme tehdä? Voimme tehdä paljon. Voimme Rotarysäätiön kautta rakentaa kaivoja, hankkia vettä puhdistavia suodattimia, ottaa käyttöön sadevedenkeräysjärjestelmiä ja ennen kaikkea opettaa ihmisiä itse tekemään tätä työtä siellä missä tarvetta on.

Meillä on keinot. Meillä on mahdollisuus auttaa. Yhdessä meissä on voimaa.