Yala

Yalan koulun kehittäminen Keniassa

Projektin lähtökohdat ja tavoitteet

Vantaan Rotaryklubin Kenian projektin tavoitteena on auttaa läntisessä Keniassa Yalassa sijaitsevan Furaha Seed Academy (FSA)  peruskoulun toimintaa. Koulu on perustettu suomalainen kehitysjärjestön Seed ry toimiessa aloitteen tekijänä ja toteuttajana. Rahoitus on tullut pääosin Suomen valtion kehitysyhteistyövaroista. Koulun kehittäminen on kuitenkin uhannut katketa valtion kehitysyhteistyövarojen supistuessa ja lopulta lakatessa vuodesta 2016 lähtien.  Koulussa toimivat peruskoulun (Primary School) luokat 6 -14 vuotiaille oppilaille sekä lastentarha. Koulussa on luokkatilojen lisäksi kirjastotilat, it-luokka tietokoneineen, hallinnon tilat sekä tilat terveysklinikkatoiminnalle.

Vantaan Rotaryklubin projektin ykkösvaihe

Projekti on vaiheistettu siten, että ensimmäisessä vaiheessa Vantaan Rotaryklubi rahoitti FSA koulun kirjastoon kurssikirjoja. Keniassa koulu ei tarjoa koulukirjoja. Hanke on saatu toteutetuksi yhteistyössä koulun hallinnon, Seed ry:n ja paikallisen Sagamin Rotaryklubin kanssa.  Hankkeen kustannukset olivat 3500 euroa, mistä piirin 1420 osuus oli 1700 euroa. Kirjaston on tarkoitus palvella myös paikallista väestöä (noin 26000 asukasta). Kirjastossa on myös järjestetty ensimmäinen nuorten taideleiri suomalaisin ohjaajavoimin.

Projektin ykkösvaiheesta erillään Vantaan Rotaryklubi järjesti keskuudessaan syyskaudella 2020 ad hoc keräyksen, joilla varoilla (yli 1000 euroa) koulu hankki lisää yksinistuttavia pulpetteja, joita tarvitaan korona-aikana riittävien etäisyyksien varmistamiseksi luokissa.

Projektin kakkosvaihe klubien yhteistyöprojektina

Vantaan Rotaryklubi on valmistellut koulun kehittämisen seuraavaa vaihetta, tosin aikataululla, mihin korona-aika on tuonut parin vuoden lykkäyksen. Kakkosvaiheeseen kuuluisivat IT-toimintojen kehittäminen, it-tukihenkilön palvelut ja kirjaston edelleen kehittäminen siten, että koulussa ja muutamassa luokassa voitaisiin hyödyntää monipuolisesti tarjolla olevia oppimista auttavia it-sovelluksia. Tavoitteena olisi siten muodostaa Yalan koulusta tietynlainen esimerkkikoulu IT:n hyväksikäytölle opetuksessa. Projektin lopputuotteena olisi myös kirjallinen raportti ja ohjeistus, miten asia olisi järjestettävissä parhaalla tavalla kenialaisissa peruskouluissa. On huomattava, että Yalan koulussa järjestetään myös koulutyön ohella valikoiduille osanottajille yrittäjyyskoulutusta, missä myös IT-osaamista tarvitaan. Projektin kakkosvaiheessa yhteystyö tapahtuisi edelleen Seed ry:n ja paikallisten rotaryklubien kanssa. Seed ry:n merkittävä panostus olisi kahdesti vuodessa pidettävät seminaarit koulun johdolle, mitkä auttavat hyvän hallinnon ylläpitämistä koulussa. Kakkosvaiheen budjetiksi on kaavailu 30 – 50 tuhatta euroa, jolloin projekti sopisi Rotary Global Grant ohjelman puitteisiin. Kehittämishanke olisi kolmivuotinen ajoittuen vuosille 2023-2025.  Rotaryklubien mukaantulo Vantaan Rotaryklubin avuksi olisi mitä tervetulleinta.

Kokoontumistiedot

Paikka:
Ravintola Zilla, Kielotie 14, 01300 Vantaa, Suomi (katso kokoontumiset kohdasta "Ajankohtaista". Lisäksi Zoom-etäyhteys.

Aika:
Torstai klo16.00-17.30. Kokous ensin, ruokailu sen jälkeen.