Olemme osa kansainvälistä Rotarya

Rotary International

Rotary on eettisellä pohjalla toimiva kansainvälinen palvelujärjestö, jonka toiminnan perustana ovat paikalliset rotaryklubit. Klubeilla on säännölliset kokoontumisajat, joissa eri ammattiryhmistä koostuvat jäsenet pitävät esitelmiä ajankohtaisista aiheista tai kutsuvat ulkopuolisia puhujavieraita. Rotary tunnetaan erityisesti maailmanlaajuisesta nuorisovaihdosta ja nuorten johtajien koulutuksesta. Rotaryn näkyvin ja merkittävin projekti on polion poistaminen maapallolta. Tähän Rotary on kerännyt rahaa ja tehnyt työtä vuodesta 1985 PolioPlus-hankkeessa. Tavoitteena on rokottaa kaikki maailman lapset poliota vastaan. Yhteistyökumppaneina tässä työssä ovat muun muassa Maailman terveysjärjestö WHO, Rotary International, USA:n terveysviraston osa ja YK:n lastenrahasto sekä monet valtiot. Mittavan kampanjan ansiosta poliotapaukset ovat vähentyneet maailmassa yli 350 000 tapauksesta vuodessa lähes nollaan.

Rotary Internationalin Rotarysäätiö (The Rotary Foundation of Rotary International) on voittoa tavoittelematon säätiö, joka tukee rotareita ja klubeja kaikkialla maailmassa heidän pyrkimyksissään.

Mistä sai alkunsa?

Rotaryjärjestö sai alkunsa Chicagossa 1905, jossa ensimmäiseksi tärkeäksi tehtäväksi koettiin Chicagon silloisen liiketoimintamoraalin parantaminen. Järjestön toiminta-ajatus laajentui nopeasti ympäröivän yhteiskunnan yleisemmäksi kehittämiseksi, josta tuli lopulta Rotary Internationalin maailmanlaajuinen päämäärä. Euroopan ensimmäinen rotaryklubi perustettiin sekin jo 1911 Lontooseen.

Rotarit ovat siis eettisellä pohjalla toimiva kansainvälinen palvelujärjestö. Jäseniä sillä on yhteensä yli 1,4 miljoonaa.

Rotarit toimivat aina paikallisissa klubeissa ja muodostavat alueellisen ja koko maan kattavan verkoston. Rotariksi tullaan liittymällä paikalliseen rotaryklubiin. Liittyminen tapahtuu kutsusta, mutta kiinnostuksestaan voi ilmoittaa myös itse. Jäseniksi otetaan ”hyvämaineisia kansalaisia, joilla on arvostusta ansaitseva asema omassa ammattikunnassaan”.

Kokoontumistiedot

Paikka:
Ravintola Zilla, Kielotie 14, 01300 Vantaa, Suomi (katso kokoontumiset kohdasta "Ajankohtaista". Lisäksi Zoom-etäyhteys.

Aika:
Torstai klo16.00-17.30. Kokous ensin, ruokailu sen jälkeen.