Asiantuntijalääkäri Risto Ihalainen esitelmöi klubikokouksessamme kunnanlääkärin vuosisadasta Espanjan taudista koronaan. Varsinaisia lääkärintöitä Risto Ihalainen kertoi tehneensä 15 vuotta. Vantaan terveydenhoidon johtajana hän toimi vuosina 1990-2005, jolloin hän siirtyi Suomen Lääkäriliiton varatoiminnanjohtajaksi. Kuulimme muun muassa, että kunnanlääkäreitä oli 90 vuotta ja koululaisten tarkastukset olivat heidän ensimmäisiä tehtäviään. Nykyisin meillä ei ole enää kunnanlääkäreitä, nyt meillä on n 3800 terveyskeskuslääkäriä. 1970-luvulla alkoi tulla koulusta yleiskääkärin töihin. Ensimmäinen naispuolinen lääkäri oli Rosina Heikel, joka toimi naisten- ja lastentautien lääkärinä 1879 alkaen. Me klubilaiset kuuntelimme esitelmöitsijää mielenkiinnolla jo senkin vuoksi, että hän on klubimme jäsen. Kiitokset meiltä kaikilta tästä hienosta esitelmästä!
Vantaan Rotaryklubin kokous, esitelmä Kunnanlääkärin vuosisata, Risto IhalainenVantaan Rotaryklubin kokous, esitelmä Kunnanlääkärin vuosisata, Risto Ihalainen
Arja Oksanen
————————————-
ILMIOTETTU AIKAISEMMIN
Hyvät Vantaan rotarit
Täällä viikolla torstaina 15.10 klo 17:30 –19:00 viikkokokous Lummetien asukastilassa. Korona on kovasti leviämisvaiheessa, mutta pystymme pitämään kokouksen turvallisena yleiset ohjeet muistaen. Nyt taitaa olla kokoontumissuositus enintään 20 henkilöä, mutta sen allehan olemme jääneet muutoinkin. Tulkaatten terveinä ja maskisuositusta noudattaen. Kokouksen aihe on mielenkiintoinen. Veli Risto Ihalainen esitelmöi kunnanlääkärin vuosisadasta – espanjantaudista koronaan.
Tervetuloa
Markku Puustinen