Satelliittiklubi Health & Environment

Ilolla voimme todeta, että uuden, Pohjoismaiden ensimmäisen satelliittiklubin toimintavuosi on takana. Innostusta ja energiaa on jaettu toisillemme ja ympäristöömme!

Syksyllä avasimme kauden Tampere-talolla kuohuviinin merkeissä. Vieraanamme oli toimitusjohtaja Paulina Ahokas. Hän kertoi Tampere-talon toiminnasta ja korona-ajan vaikutuksista.

Vakituiseksi kokoontumispaikaksi valikoitui Ravintola Sasor Yliopistonkadulla. Kokoonnumme kunkin kuukauden viimeisenä tiistaina klo 17.00. Koronaturvallisuus huomioiden siirryimme etäkokouksiin marraskuussa. Mikäli tilanne jatkuu näin hyvänä, voimme käynnistää uuden kauden livetapaamisten merkeissä. Toki hybridinä tarvittaessa.

KAUDEN ENSIMMÄINEN KLUBIKOKOUS ON ti 31.8.2021 klo 17.00. Mikäli koronarajoitukset sallivat, niin tapaamme kantapaikassamme ravintola Sasorissa.

Pääpaino talven ja kevään aikana on ollut toiminnan suunnittelussa, Rotary-toimintaan perehtymisessä ja tutustuessa mentorina toimivan Lielahden klubin jäseniin ja toimintaan. Lämmin kiitos kaikille kokouksissamme vierailleille!

RK Health & Environment -klubi on perustettu teemallisuuden ja toiminnallisuuden kärjet edellä. Hyvinvointi ja ympäristö erityisesti lasten, nuorten ja heidän vanhempiensa osalta kaipaavat uusia yhdessä tekemisen muotoja. Talven aikana olemme suunnitelleet jäseniä kiinnostavia projekteja, joista yksi on Nuoret ja tulevaisuus -projekti.

Projekti mahdollistaa tamperelaisten nuorten työskentelyn futuristi Perttu Pölösen kanssa ja tavoitteena on löytää keinoja lisätä nuorten tulevaisuususkoa. Nuoret tekevät muutokseen innostavia ja tulevaisuusturvallisuutta edistäviä tulevaisuusuutisia toisille nuorille. Tulevaisuustyöskentely vastaa klubimme valittuja teemoja, joita ovat vastuullisuus, osallisuus, hyvinvointi, lapset ja nuoret. Tulevaisuustyöskentelyssä keskitymme tulevaisuuden työtehtäviin ja osaamisiin, erityisesti hyvinvointialoihin sekä teknologiamurrokseen ja digitaliseen vuorovaikutukseen.

Esimerkkejä sisältöaiheista:

• Fyysisten kaupunkiympäristöjen rinnalle syntyy teknologisen kehityksen myötä virtuaalisia todellisuuksia, hybridialustoja (fyysisten ja virtuaalisten maailmojen yhdistelyä) ja lisätyn todellisuuden palveluja (esim. avattaret puistoissa ja julkisissa tiloissa). Koronapandemia kiihdyttää näitä ratkaisuja. Tämä tuo mahdollisuuksia hyvinvointia lisääviin uusiin palveluratkaisuihin sekä työ- ja yrittäjyysmahdollisuuksiin.
  • Hyvinvointialat tulevat kärsimään osaajapulasta, koska osaavan työvoiman tarve kasvaa ja ala joutuu kilpailemaan alalle hakeutuvista henkilöistä (imagokilpailu).

Projekti toteutetaan Tampereen kaupungin Sammon lukion kanssa.  Projektin rahoittamiseksi olemme laatineet sponsorointimallin. Tulevaisuuskurssi- ja sponsorointimallikonseptit ovat hyödynnettävissä myös muille Rotary-klubeille ja sitä kautta aktivoimassa nuorten tulevaisuususkoa eri kunnissa.

Projektin tulokset julkaistaan päätöstilaisuudessa. Tavoittelemme yhteistyötä Tampereen taiteilijanuorten kanssa, jotta voimme visualisoida nuorten muodostamaa sanomaa tulevaisuuskuvista.

Projektin työryhmää vetää Irene Impiö ja siihen kuuluvat klubimme jäsenistä Minna Tiihonen, Mia Häkkinen, Harri Katajisto, Jukka Alasentie ja Arja Ranta-aho.