Nuorisovaihto

Klubimme vaihtarit kertovat Klubi mediassa-osiossa kokemuksiaan nuorisovaihdosta.

Klubin nuorisovaihto

Petäjäveden Rotaryklubi on ansiokkaasti panostanut kansainväliseen nuorisovaihtoon, Rotaryvuonna 2008-09 saimme piiriltä 1390 kunniakirjan tunnustuksena tehdystä työstä.

Klubin työ nuorisovaihdossa alkaa jo alakoulusta, kun klubi tukee paikallisia nuoria lahjoittamalla joka kevät Sisu-stipendit Petäjäveden alakouluille sekä kirkonkylän yläkoululle ja lukiolle.

Kansainvälinen nuorisovaihto on Petäjäveden Rotaryklubin näkyvintä toimintaa. Klubi on asettanut tavoitteekseen osallistua nuorisovaihtoon vähintään joka toinen vuosi, jos vain mitat täyttävä nuori löytyy. Näin jokaisella petäjävetisellä yläkoululaisella ja lukiolaisella on mahdollisuus tutustua ja toimia yhdessä ulkomaisen vaihto-oppilaan kanssa..

• Vuosivaihto tarkoittaa lähes vuoden mittaista oleskelua – yleensä 3-4 perheessä – ja koulunkäyntiä kohdemaassa. Vuoden aikana tutustutaan paikallisiin nuoriin ja toisiin vaihtareihin eri puolilta maailmaa, sekä kohdemaan kieleen, elämäntyyliin ja kulttuuriin.
  • Kesävaihto tarkoitaa kuukauden mittaista oleskelua kesällä kohdemaassa jossain perheessä ja sen jälkeen kyseisen perheen lapsen majoittumista omaan kotiin kuukaudeksi. Helppo ja turvallinen tapa käydä vaikka useampanakin vuotena peruskoulun yhdeksännen luokan jälkeen tutustumassa eri maihin. Toimii myös kokeilevana ponnahduslautana vuosivaihtoon.
  • Leirivaihto on osallistumista kohdemaassa kesällä johonkin teemaleiriin, jossa tapaa samanhenkisiä nuoria maailmalta. Leiri on yleensä noin viikon- kahden mittainen, ja viikon – kahden asuminen jossain perheessä kohdemaassa.

Vuosivaihtoon lähdetään yleensa lukion tai muun toisen asteen oppilaitoksen ensimmäisen lukuvuoden jälkeen, joskin maakohtaiset ikärajat suosivat joissain tapauksissa peruskoulun jälkeen vaihtoon lähtijöitä. Pääsääntöisesti oppilaan tulisi lähtöhetkellä olla alle 17.5 vuotias. Kesä- ja leirivaihdon ikärajat ovat joustavammat ja jopa vanhemmatkin oppilaat voivat hakea.

Klubi valitsee kuhunkin vaihtomuotoon lähtijän/lähtijät nuoren omien ansioiden perusteella.

• Vuosivaihtoon haetaan klubille osoitetulla vapaamuotoisella hakemuksella syyskuun loppuun mennessä.
  • Kesävaihdon hakuaika on syyskuun loppuun, hakeminen tapahtuu niinikään vapaamuotoisella hakemuksella.
  • Leirivaihtoon voi hakea vuoden vaihteeseen asti vapaamuotoisella hakemuksella.

Tarkempia tietoja löydät osoitteesta www.rye.fi

Isäntäperheet

• Tärkeänä osana vaihtotoimintaa, joiden luona vaihto-oppilas asuu.
  • Isäntäperheenä voi toimia normaali ja tasapainoinen perhe, jolla on edellytykset huolehtia vaihtarin perustarpeista.
  • Mikäli olet kiinnostunut isäntäperheenä toimimisesta ota yhteyttä nuorisovaihtotiimiimme.

Lisätietoja voi kysyä klubin nuorisovaihtotiimiltä:

Nuorisovaihtoasiamies: Late Karvonen    latekarvonen@gmail.com            +358-400-342 950

Kummi:                           Hilve Salldén       hilve@hoivakodit.fi                 +358-40-5230643

Turva-asiamies:               Esa Salldén       toimisto@radiomuseo.fi         +358-400-260 243

Kokoontumistiedot

Paikka: