Helmikuussa 1944 Neuvostoliitto yritti murtaa Suomen puolustushenkeä kohdistamalla Helsinkiin kolme massiivista ilmapommitusta.

Pommitusten hyökkäysvoima oli varsin vertailukelpoinen jopa Dresdenin pommitusten mittakaavaan. Onneksi vain 4–6 % pommeista osui kohteisiinsa. Helsingin pelasti erinomainen ennakkovarautuminen niin ilmapuolustuskaluston määrän, modernin tekniikan kuin miehistön koulutuksen muodossa.

Vuosaari oli laajan ilmatorjuntaketjun itäisin ja monen mielestä puolustajille vaarallisin lenkki. Vuosaaren (Nordsjön) kartanon maille sijoitettiin 26.-27.2.1944 ilmatorjuntapatteri, josta käytettiin peitenimeä ’Pommi’.

Vuosaaren Rotaryklubi kävi laskemassa seppeleen ilmantorjuntapatteri ”Pommin” muistopaadelle Suomen urhoollisten puolustajien muistoa kunnioittaen.

Muistopaasi löytyy Vuosaaren kartanon puistosta ja Vuosaaren Rotaryklubi on yksi muistopaaden alkuperäisistä rahoittajista.

Hyvää itsenäisyyspäivää kaikille!