IN MEMORIAM RAUNO HEISKA

s. 26.4.1936 Vainikkala, k. 20.1.2021 Helsinki

Vuosaaren Rotaryklubin perustaja ja kunniajäsen rakennusinsinööri Rauno Heiska nukkui pois 20.1.2021 Malmin sairaalassa Helsingissä.

Rauno Heiska ja Olli Rikkonen perustivat Vuosaaren Rotaryklubin vuonna 1985. Heiska oli toiminut Itä-Helsingin Rotaryklubissa jo kymmenen vuoden ajan. Heiska ja Rikkonen kokosivat Vuosaaren Rotaryklubin charter- eli perustajajäsenet vuosaarelaisista henkilöistä.

Heiska toimi alkuaikoina varsin aktiivisesti rotarytietouden levittäjänä jäsenistön keskuuteen. Klubin presidenttinä hän oli vv. 1985-1986. Aktiivisena klubijäsenenä hän pysyi elämänsä loppuun asti.

Rauno Heiska toimi Vuosaaressa  koko alueen asuntorakentamisen ajan. Hän oli vahvasti mukana kehityksessä, jossa Vuosaari muuttui Helsingin maalaiskunnan takapajulasta nykyiseksi moderniksi Helsingin kaupunginosaksi.

Rauno Heiska toimi Vuosaaren Isännöitsijätoimiston johtajana vuodesta 1967 lähtien 20 vuoden ajan. Toimisto hoiti lähes koko Vuosaaren alueen isännöinnin. Lisäksi toimeen liittyi lämpökeskuksen johtaminen. Tämän jälkeen hän perusti oman isännöitsijätoimiston.

Toimiessaan oman isännöitsijätoimiston johtajana hän perehtyi jatkuvasti Vuosaaren kehitykseen ja järjesteli kokousohjelmia, joissa Vuosaaren Rotaryklubille esiteltiin kaupunginosan  kehitystä. Näin jäsenistö pysyi ajan tasalla esimerkiksi sataman rakentamisesta. Hän oli myös käynyt lentäen kuvaamassa Vuosaarta ja esitteli tuloksia klubikokouksessa.

Rauno Heiska oli Karjalan poikia viettäen paljon aikaa lomillaan Lappeenrannan Ylämaan kesäasunnollaan ja tuoden joskus terveisiä Viipurin Pamaus-seurasta. Eläkkeellä ollessaan hän nautti matkustelusta muun muassa Brasiliassa, jossa hän vietti usein kylmimmän ajan vuodesta.

Muutenkin hän matkusteli paljon ulkomailla. Siellä ollessaan hän mielellään kävi paikallisten rotareiden kokouksissa.  Klubin jäsenistölle hän kertoi säännöllisesti rakentajan silmin näkemästään. Tutustuttuaan Kiinan oloihin Shanghaissa hän totesi siellä rakennustoiminnan oleva erittäin tehokasta ja siistiä. Suuretkaan rakennusprojektit eivät aiheuttaneet haittaa ympäristölle.

Moni klubijäsen muistaa myös Raunon esitelmän klubin viikkokokouksessa, jossa hän kertoi suomalaisen hirsitalon rakennustaidon kulkeutumisesta siirtolaisten mukana Yhdysvaltoihin ja sen juurtumisesta sinne eri alueille.

Rauno Heiska oli klubin monivuotinen tilintarkastaja. Klubitoiminnassa hän piti aina tärkeänä hankkeiden ja toiminnan taloudellisuutta.

Muistamme Rauno Heiskan varsin miellyttäväksi, hyväntuuliseksi ja tehokkaaksi klubiveljeksi. Hän johti alkuaikojen klubia rauhalliseen tyyliinsä esittäen asiat silloin kuten myöhemminkin selkeästi ja johdonmukaisesti.

Kirjoittajat  Matti Heimonen, Harri Palmu ja Väinö Havusela ovat Rauno Heiskan klubiveljiä Vuosaaren Rotaryklubista