Rotaryn nuorisovaihto on turvallinen ja edullinen tapa lähteä ulkomaille vaihto-oppilaaksi. Klubimme osallistuu Suomen Rotaryn järjestämään nuorisovaihtotoimintaan yhtenä piirimme 54:stä klubista. Rotaryn kautta voi päästä vuosi-, kesä tai leirivaihtoon. Näistä vaihtomuodoista saa lisätietoa Suomen Rotaryn nuorisovaihdon sivuilta.

Vuosittain piirimme klubien kautta nuorisovaihtoon osallistuu useita kymmeniä tyttöjä ja poikia. Suosituimpia vaihtokohteita ovat perinteisesti olleet Yhdysvallat, Kanada ja Australia. Viime vuosina myös monet Euroopan maat ovat lisänneet kiinnostusta.

Nuorisovaihto toimii vastavuoroisesti niin, että vastaanottava perhe, ns isäntäperhe, ottaa nuoren perheeseensä määräajaksi, Yleensä nuorella vuoden aikana on 3 – 4 isäntäperhettä. Kun klubi ottaa vastaan ulkomaisen vaihto-oppilaan tarkoittaa se samalla sitä, että klubin toimesta pääsee vastavuoroisesti nuori ulkomaille. Vastaanottava klubi huolehtii mm. oppilaan koulukustannuksista ja antaa hänelle myös kuukausirahaa. Isäntäperhe ei saa rahallista korvausta nuoren ylläpidosta.

Käytännössä vaihto-oppilastoiminta tapahtuu useimmiten niin, että sellaiset rotary perheet, joilla on nuorisovaihto iässä olevia lapsia toimivat isäntäperheinä ja saavat näin mahdollisuuden lähettää oman nuorensa vastavuoroisesti ulkomaille. Näin syntyy hedelmällinen vuorovaikutus sekä oppilaan että isäntäperheen näkökulmasta ja usein myös useita vuosia kestäneitä ystävyyssuhteita.

Klubillamme on kokemusta sekä omista vaihto-oppilaista että useamman klubin kanssa yhdessä toteuteuttamista ratkaisuista. Rotaryn nuorisovaihto on valvottua ja sertifioitua toimintaa. Nuori ja hänen perheensä koulutetaan vaihtovuoden vaatimuksiin ennen nuoren lähtöä. Suomessa oleville vaihto-oppilaille järjestetään piirien toimesta monenlaisia yhteisiä aktiviteetteja ja kokoontumisia.

Hakuaika seuraavan vuoden vaihtoihin on hakuvuotta edeltävänä syksynä. Lisätietoja saat klubimme nuorisovaihtoasiamieheltä.

Vaihto-oppilas vuosi sisältää kokemuksellista oppimista, luo uutta tietoisuutta ja avaa uusia mahdollisuuksia.