Ilo esitellä

Kirjakeräys

Marraskuussa 2017 piirimme 1380 kuvernööri Kjell Övergaard vieraili klubissamme. Kjell muistutti, että hauskan pitämisen lomassa, Rotaryt voivat toteuttaa myös paikallisia tai pieniä projekteja.

Seinäjoella Kivistön alakoulussa on hieno kirjasto ja lainausmäärät ovat korkealla. Monessa kirjassa alkaa innokas lukeminen kuitenkin jo näkyä. Määrärahat koulukirjastoille ovat olleet varsin vaatimattomia. Koulukirjastot käyttävät kirjahankintoihin keskimääräin 200 euroa vuodessa.

Edellä mainituista lähtökohdista päätimme toteuttaa klubissamme pienen, nopean ja paikallisen projektin. Joulusiivousten yhteydessä klubimme jäsenet kampasivat läpi kirjahyllynsä ja etsivät sieltä sopivia kirjoja lahjoitettavaksi Kivistön koulun kirjastoon. Monen klubimme jäsenen kirjahyllyssä oli ala-aste ikäisille suunnattujen kirjojen sesonki jo mennyt ohi. Saimme nopeasti kasaan noin 100 käytettyä, mutta hyväkuntoista kirjaa, jotka lahjoitimme koululle vielä ennen joulua.

Projektimme oli hyvin pieni, sillä se ei maksanut mitään. Projekti oli myös helppo toteuttaa, eikä se oikein voinut mennä pieleen. Hyvänä tavoitteena pidimme muutamaa kymmentä kirjaa ja se ylittyi nyt selvästi.

Jos klubinne paikkakunnalla on koulu, niin Seinäjoen Törnävän rotaryklubi tarjoaa projektiaan vapaasti monistettavaksi. Lukeminen kannattaa aina.

Puhetaitokilpailu 2018

Perinteiset koulutus- ja työelämätapahtuma Opinlakeus-messut pidettiin Seinäjoella 17-18.1.2018 Messuilla vieraili yli 12.000 henkeä. Vuodesta 2013 on messuilla pidetty Seinäjoen Rotaryklubien järjestämä puhetaidon kilpailu. Kilpailu on kaksivaiheinen. Semifinalistit saavat valmistella runsaan vuorokauden annetusta aiheesta 4-6 minuuttia kestävän puheen. Tänä vuonna loppukilpailupaikkaa tavoitteli peräti 17 opiskelijaa. Tuomaristo valitsi loppukilpailuun 5 parasta. Yleisön edessä pidettävää finaalipuhetta sai valmistella vain 15 minuuttia. Tuomaristo oli päättänyt puheen aiheeksi: Koulukiusaaminen kiusatun tai kiusaajan näkökulmasta. Tuomariston puheenjohtaja oli jo pitkällä kokemuksella Hannu Juutti Seinäjoki-Törnävän klubista ja jäsenenä myös Iina Åman Lakeuden klubista. Muutoin tuomariston jäseninä on viestintää liittyviä ammattilaisia.

Kilpailu oli varsin tiukka, mutta hyvin kilpailijat rakensivat puheensa lyhyelläkin valmisteluajalla. Seinäjoen Rotarit ovat palkinneet parhaat yhteensä 1.000 € palkinnolla vuosittain.

Voittajaksi selvisi Jurvan lukiosta (Kurikka) Oona Vallin. Kakkonen tuli Alavuden lukiosta, Joonas Anttila. 3. sija meni Kurikkaan Eerika Mäki-Paavolalle.

Kokoontumistiedot

Paikka:
Hotelli-Ravintola Alma
Ruukintie 4
60100 Seinäjoki
Puh: 06 4215200

Aika:
Maanantaisin
Normaali kokous alkaa klo 17:00, jonka yhteydessä heti ruokailu. Ruokailuun ilmoittautuminen toimitetusta linkistä Almaan kokouspäivänä klo 14 mennessä. Varsinainen kokous alkaa klo 17.30.
Parittomina viikkoina (Puutyöprojektiviikkoina) maanantaikokousta ei ole.
Tilanteen vaatiessa siirrymme etäkokouksiin, jolloin
Linjat aukeavat klo 17.00
Kokous alkaa klo 17.00