Nuorisovaihto

Info

• Rotarypiirien välistä toimintaa, Suomessa piirit toimivat yhdessä (=monipiiri)
  • Tarkoitettu kaikille, niin rotarien lapsille kuin muillekin
  • Toimii osana Rotaryn kansainvälistä palvelua

Palvelua, ei bisnestä

• Lähes ilmaista vaihtoon osallistujille vastavuoroisuusperiaatteella (järjestelymaksu muutama satanen, matkat, vakuutukset jne. sekä kohdemaasta riippuen maaohjelma ja joitakin retkiä omasta pussista)
  • Lähettävä perhe sitoutuu vastaanottamaan tänne tulevan vaihtarin, vuosivaihdossa yhdessä useamman isäntäperheen kanssa
  • Sertifioitua toimintaa, jossa on kohtuullisen tarkasti määritelty menettelytavat, toimii samoin kaikkialla maailmassa, siksi turvallinen

Rotaryn nuorisovaihtotoiminta ei ole matkatoimistotoimintaa

• Nuorisovaihto-ohjelma on opiskelua ja tutustumista uuteen maahan ja kulttuuriin, ei ensisijaisesti matkailua
  • Turvallinen ja edullinen vaihto
  • Pohjautuu vapaaehtoistoimintaan
  • Kaikkien mukana olevien osapuolien sitoutuminen, paikallisella Rotarylla merkittävä panos vaihtarin hyvinvoinnista huolehtimisessa.

Vuosivaihto-ohjelma

hakuaika alkaa maaliskuussa kuluvaa vuotta seuraavan vuoden vaihtoon

• Tarjoaa 15 – 19 vuotiaalle mahdollisuuden käydä vuosi koulua toisessa maassa, oppia uusi kieli ja kulttuuri, kehittyä ja kypsyä ihmisenä, vaihtoaika alkaa elokuussa noin 15.8. ja päättyy seuraavana vuonna noin 15.6.
  • Lisää kansainvälistä ystävyyttä ja ymmärrystä omassa perheessä ja yhteisössämme, kaukaa näkee joskus lähelle paremmin
  • Toteuttaa Rotaryn tavoitetta maailman rauhan ja kansainvälisen yhteisymmärryksen lisäämiseksi henkilökohtaisella tasolla
  • Jatkaa lukio- tai muuta opiskelua pääsääntöisesti vuodella
  • Vaihto tapahtuu yksin, kohdemaasta voi esittää neljä toivetta.

Kohdemaat: Argentiina, Australia ja Uusi Seelanti, Belgia, Brasilia, Chile, Ecuador, Espanja, Etelä-Afrikka, Etelä-Korea, Hollanti, Indonesia, Italia, Itävalta, Japani, Kanada, Kolumbia, Kroatia, Meksiko, Peru, Puola, Ranska, Saksa, Sveitsi, Taiwan, Thaimaa. Tsekki, Unkari ja USA. Korona on jossakin määri muuttanut vaihtomaaluetteloa.

Kesävaihto-ohjelma

Hakuaika alkaa maaliskuussa hakuvuotta seuraavan vuoden ohjelmaan ja päättyy syyskuun lopussa, paikat täyttyvät sopivista hakijoista hakujärjestyksessä.

• Nuori lähtee ulkomaisen perheen vieraaksi muutamaksi viikoksi ja vastaavasti sieltä isäntäperheen nuori saapuu nuoren kotiin, ajankohta n. 15.6.-15.8., sopii hyvin yläkoulun päättäneille tai keskiasteen ensimmäisen vuoden päättäneille.
  • Vaihdon pituus yleensä 4 + 4 viikkoa, mutta voi vaihdella 2+2 – 6+6 viikkoon.
  • Tehokas ja edullinen kielikylpy
  • Amerikka, Eurooppa ja Etelä-Afrikka
  • Ei viivästytä lukio- tai muita opintoja
  • Vaihto tapahtuu pääosin yksin, kohdemaasta esitetään kuusi toivetta
  • Kohdemaat: Belgia, Brasilia, Espanja, Etelä-Afrikka, Hollanti, Italia, Itävalta, Kanada, Meksiko, Ranska, Saksa, Slovakia, Sveitsi, Tsekki, Turkki, Unkari ja US

Leirivaihto-ohjelma

• Hakuaika alkaa, kuten muillakin muodoilla, mutta päättyy myöhemmin

• Mahdollisuus osallistua kiinnostavan teeman mukaiselle leirille kesällä, ajankohta heinä – elokuu, sopii paremmin jo keskiasteella opiskeleville
      • Euroopassa, Etelä-Afrikassa, USA:ssa ja Kanadassa
      • Kesto 2-3 viikkoa, joista yksi viikko asutaan perheessä perheen jäsenenä
      • Liikuntarajoitteisille ovat omat leirit
      • Vaihto ei rajoita lukio- tai muita opiskeluja
      • Vaihto tapahtuu pääosin yksin tai yhden kaverin kanssa (että kielen opiskelusta tulee tehokasta)
      • Tietoa esim. kesän -22 leireistä löytyy osoitteesta https://rye.fi/wp-content/uploads/sites/203/2022/04/Camps-2022.04.23.pdf. Lopulliset listat leireistä valmistuvat vasta leirivuoden keväällä.

Odotuksia vaihtoon lähtijälle

• Reippautta, rohkeutta ja kiinnostusta
    • Esitelmiä ja esittäytymisiä rotaryklubeilla; kerrot maastasi, asuinympäristöstäsi ja perheestäsi, siis myös lähettävässä klubissa
    • Sopeutumista perheen jäseneksi – säännöt perheen tapojen mukaan
    • Kielen ja kulttuurin opettelemista
    • Koulun ottamista vakavasti
    • Kommunikoimista, asioidensa kertomista
    • Maansa ja Rotaryn edustamista
    • Koulunkäyntiin ja harrastustoimintaan osallistumista
    • Palaamista kotiin vaihdon päättyessä

Hakuprosessi

Yksityiskohtaista infoa: http://www.rye.fi ja sen alavalikot.

Ota yhteys nuorisovaihtoasiamies Heikki Alakarhuun, Lapua Kiviristin rotaryklubi, puh 0400-865935, ja tee vapaamuotoinen hakemus, jossa kerrotaan esim. itsestä, perheestä, tulevaisuudensuunnitelmista jne. Tarvitset oman sähköpostiositteen.

Jatkovaiheet:

• Perhetapaaminen klubin edustajien kanssa, nuori ja vanhemmat
    • Hakemuslomakkeiden täyttö (vuosivaihdossa varsin laaja, mm. lääkärintodistukset, koulun ”todistus” suoraan rotaryn tietokantaan, muissa vaihdoissa tehdään tietokoneella valmiille lomakkeelle, mutta perustiedot syötetään tietokantaan), sitoutumislomakkeet, lupa henkilötietojen käyttöön yms.
    • Järjestelymaksun maksaminen
    • Osallistuminen koulutukseen ja muu valmistautuminen
    • … ja ei kun matkaan

Kiinnostuitko nuorisovaihdosta?

Kysy rohkeasti lisää Rotaryn nuorisovaihdosta!
      Klubimme nuorisovaihtoasiamies: Heikki Alakarhu

Kokoontumistiedot