Rotarypiirin 1410 kuvernööri Mikko Lindeman Somerolta oli tiistaina 23.11.2021 Kyrösjärven Rotaryklubin vieraana Hämeenkyrössä.
Aluksi kuvernööri kertoi itsestään ensin poliisina ja myöhemmin hän on toiminut maanviljelijän ammatissa kymmeniä vuosia kahdessa paikassa Someron lähellä. On vieläkin.
Kuvernööri on ollut mukana rotareitten osalta melkein kaikessa mukana, mutta ei ole ollut koskaan oman Someron klubinsa rahastonhoitajana.
Tämä oli kuvernöörille jo 50:s vierailu piirin klubeissa ja vielä on kahdeksan klubia jäljellä. Viimeisenä vierailunsa kohteena taisi olla vuorossa hänen oma Someron klubinsa.

Kuvassa kuvernööri Mikko Lindeman ja Kyrösjärven Rotaryklubin presidentti Ilkka Häkli.

Mikko Lindemanin ajankohtaisina aiheina rotarytoiminnan osalta olivat muun muassa: jäsenten, varsinkin nuorten ja naisten hankinta klubeihin. Kansainvälisten asioiden osalta hän kertoi Itämeri-projektista ja jäsenten määristä rotareissa maailmanlaajuisesti. Tyttöjen aseman parantaminen kaikkialla ja niille pitää antaa yhtäläinen mahdollisuus.
Nuorisovaihto on yksi tunnetuimpia rotaryklubien tekemiä hyväntekeväisyyden asioita.
Rotarysäätiö on arvostettu kansainvälisesti yhdeksi maailman parhaimmaksi hyväntekeväisyysjärjestöksi vuosittain ja siihen tehty lahjoitus menee melkein kokonaan suoraan valittuihin kohteisiin, eikä jää roikkumaan eri hallintoportaisiin, kertoi Mikko Lindeman meille rotareille Hämeenkyrössä.
Kuvernööri Mikko Lindemanin vierailu Hämeenkyrössä, oli osaltaan virallinen, mutta myös samalla lämminhenkisen huumorilla höystetty. Meitä klubilaisia oli kerääntynyt mukavasti paikalle kuuntelemaan kuvernöörin hyvää esitelmää.
Lohisoppa maistui ja arpaonnikin suosi Mikko Lindemania ja hänen puolisoaan.

”Somero on Suomen keskeisin paikka”, kiteytti kuvernööri tilaisuuden lopuksi.