TIEDOTE 9.11.2022

Lapurin ranta Virolahdella osaksi valtakunnallista roskaantumisen seurantaa

Roskaantuminen on yksi maailmanlaajuisista meriympäristöä uhkaavista ongelmista. Piirin 1430 Rotaryklubi Kotka-Langinkoski on syksystä 2022 alkaen mukana Suomen ympäristökeskus SYKEn seuranta- ja tutkimustyössä, jossa tutkitaan roskaantumisen määrää, roskatyyppejä ja roskaantumisen lähteitä. Rotarit ovat sitoutuneet laskemaan ja luokittelemaan kaikki Lapurin kohderannan roskat.

Rantaroskaseuranta on yksi SYKEn ja Suomen Rotaryn yhteistyöprojekteista. Tietoa tarvitaan, jotta voimme tehokkaammin tunnistaa keinoja roskaantumisen hillitsemiseksi. Rantaroskaseurannan tuloksia käytetään muun muassa meriympäristön tilaa koskeviin arvioihin, roskaantumisen vähentämiseen tähtäävien toimenpiteiden vaikuttavuuden seurantaan sekä roskien lähteiden selvittämiseen”, SYKEn erikoistutkija Sanna Suikkanen sanoo.

Kotka-Langinkoski sitoutuu vuosien 2023-2024-2025 aikana seurantaan kolmesti vuodessa, keväisin, kesäisin ja syksyisin. Tutkimusalueen kaikki 2,5 cm:n kokoiset ja sitä isommat roskat lasketaan ja luokitellaan. Mukana on noin 15 rotaria, jotka vuorottelevat. Ensimmäinen koesiivous ja puhdistus alueella suoritettiin 4.11.2022.

Lapurin ranta Virolahdella on osa valtakunnallista seurantaa, jossa rantaroskia tutkitaan Suomessa 14 erityyppisellä merenrannalla. SYKEn mukaan kansalaisten aktiivisuudella on suuri merkitys selvitettäessä roskaantumisen lähteitä, määrää ja roskatyyppejä Suomen pitkällä rannikolla.

Meriroskalla on paljon mahdollisia lähteitä, koska roskaa syntyy materiaalien tuotannossa, kuljetuksessa, käytössä ja hävityksessä sekä maalla että merellä. Tietyn toimialan tuottaman meriroskan määrää on vaikea arvioida, koska yksittäisten roskakappaleiden lähteen, reitin ja maantieteellisen alkuperän selvittäminen on usein hyvin vaikeaa.

Noin 90 % Suomen rantaroskista on muovia, ja kaupunkirannoilla jopa 70 % tupakantumppeja. Yleisiä ovat myös ruokapakkaukset, vaahtomuovi, pullonkorkit ja kannet, muovikassit ja -köydet. Tarkkaa tietoa ympäristön roskaantumisen kokonaistilanteesta tai erilaisten ihmistoimintojen tuottaman meriroskan määristä toimialoittain ei ole.

”Rotarien seuranta Lapurin rannalla Virolahdella tarjoaa erinomaisen mahdollisuuden tarkastella, minkä tyyppistä roskaa merivirrat kuljettavat itäiselle Suomenlahdelle, joka on lähellä Venäjän Pietaria”, toteaa Sanna Suikkanen.

”Rotareilla on hankkeessa myös viestinnällinen tavoite. Koska Rotary on kansainvälinen liike, meillä on paljon yhteyksiä muihin maihin. Yhteiskunnallisen vaikuttamisen mallina rantaroskaprojekti on esimerkki siitä, mitä vapaaehtoistyöllä voidaan saada aikaan ”, kertoo Mikko Eskola, Kotka-Langinkoski Rotaryklubin presidentti