JÄSENKIRJE TÖÖLÖN ROTAREILLE 9.8.2023

Rotaryvuoden vaihduttua esitän klubisisarille ja -veljille isot kiitokset kuluneen kauden aktiivisesta toteutumisesta.  Erinomaiset lounasesitelmät ja kantaaottavat keskustelut pitivät mielenkiintoa yllä, ja viikkokokousten osallistujamäärä vakiintui kiitettävälle tasolle.  Kauden ennätysyleisön eli 45 jäsentä keräsi kenraali Jarmo Lindberg esitelmällään Ukrainan sota ja Suomi pohjoismaisessa Natossa.  Muutoinkin oli selvästi nähtävissä mielenkiintoisten esitelmänpitäjien ja läsnäolijoiden lukumäärän yhteys.

Piirikuvernööri Urmas Kaarlepin klubivierailu lokakuussa jäi persoonallisuudessaan varmaankin kaikkien klubilaisten mieleen.  Rotary Internationalin presidentin Jennifer Jonesin lanseeraama teema Imagine antoi Urmakselle tilaisuuden laulaa itseään kitaralla säestäen John Lennonin samannimisen laulun.  Imagine all the people / Livin´ life in peace sopii hyvin klubimme turvallisuus- ja puolustuspolitiikan teemaan.

Rotaryvuoden 2022–23 viikkokokouksissa kuultiin kaikkiaan 27 lounasesitelmää.   Klubi vieraili Kansallisoopperassa helmikuussa klubiveli Jukka Merjasen kutsumana ja Kulttuurikeskus Sofiassa maaliskuussa metropoliitta Ambrosiuksen vieraana.  Taidetta ja Viiniä -ilta toteutettiin Design Reformissa Reijo Markun ja Ilkka Vainion isännöimänä.  Joululounaan perinteisen puuropuheen piti veljemme arkkiatri Risto Pelkonen ja Joulun sanoman juhlaan toi veli Matti Mäkelä.  Viikkokokouksissa kuultiin myös kuusi ego-esitelmää, jotka poikkeuksetta herättävät myötätuntuista mielenkiintoa esittäjäänsä kohtaan.

Vaihto-oppilastoiminnassa oltiin sekä antavana että saavana osapuolena. Yusei Kumaki oli vuosivaihdossa Japanista ja Kaarlo Kivimäki lähti Brasiliaan.

MATTI MÄKELÄ KLUBIN KUNNIAJÄSENEKSI

Töölön Rotaryklubin hallitus kutsui klubin kunniajäseneksi veli Matti Mäkelän ja asiaan liittyvä seremonia toteutettiin klubin kevätkokouksessa 15.6.2023.

Veli Matti on toiminut rotaryjärjestössä vuodesta 1971 lähtien eli tähän mennessä yli 52 vuotta.  Hän oli Töölön Rotaryklubin presidenttinä 1974-75 ja piirin kuvernöörinä 1982-83.  Matin luokite on kristinusko, protestanttinen kirkko ja hän on toiminut papin tehtävissä, mm. Taivallahden / Töölön seurakunnassa.  Matin olemme oppineet tuntemaan herrasmiehenä, joka ei tuo itseään korostetusti esille, mutta on hyvä keskustelija ja kuuntelija.

Viipurin ja Töölön rotaryklubilla on ollut kaikkiaan viisi kunniajäsentä.  Säännöt mahdollistavat sen, että kunniajäseneksi voidaan kutsua joko klubin jäsen tai ulkopuolinen henkilö.  Tätä mahdollisuutta onkin käytetty hyväksi.  Ensimmäinen kunniajäsen oli Arno Tuurna, joka oli Viipurin RK:n perustajia, 1. presidentti ja klubin Töölöön siirtämisen keskeisiä toimeenpanijoita.  Professori Otto-Iivari Meurman kutsuttiin kunniajäseneksi 1979.  Hän oli toiminut kaava-arkkitehtina Viipurissa 1918-37 ja sittemmin professorina TKK:ssa.   Arkkiatri Arvo Ylppö kutsuttiin kunniajäseneksi 1983.  Hän oli mm. lastentautiopin professori, suomalaisen neuvolajärjestelmän luoja ja Lastenlinnan ylilääkäri.

Nykyiset kunniajäsenemme, vuodesta 1996, ovat arkkiatri Risto Pelkonen ja säveltäjä, professori Aulis Sallinen.  Veli Matti Mäkelä täydentää erinomaisesti ansioituneena ja pitkäaikaisena rotarina kunniajäsentemme joukkoa.

Klubin koko jäsenkunnan puolesta parhaat onnittelut Matille!

Käädyt on vaihdettu ja Reijo Markku ottaa ohjakset tästä eteenpäin.  Kiitokset jäsenille ja onnea ja toimintatarmoa Reijolle ja koko hallitukselle!

Tavataan Bottalla!

Mikko Pukkinen