Tukitoiminta

Töölön Rotaryklubi tukee paikallista töölöläistä nuorisotoimintaa ja rotarien yhteistä maailmanlaajuisesta palvelutyötä monin eri tavoin. Otamme osaa myös nuorisovaihtoon lähettämällä ja ottamalla vastaan vaihto-oppilaan vuosittain yhdessä Kampin klubin kanssa.

Rotary on palvelujärjestö. Toimimme tunnuslauseemme Palvelu itsekkyyden edelle (Service above self) mukaisesti paikallisesti ja maailmanlaajuisesti. Kansainvälinen humanitäärinen palvelumme toteutuu Rotarysäätiömme koordinoimana ja hyväksyttyjen kumppaneiden kanssa.

Töölöläinen nuorisotoiminta

Tuemme töölöläisiä partiolaisia. Tuki kohdistetaan toimintaan, tyypillisesti partiolaisten itse yhdessä lippukuntien kesken valitsemaan hankkeeseen. Olemme tukeneen mm. Ilvesveikkojen osallistumista Pohjois-Amerikan Jamboreelle.

Töölön Yhteiskoululle olemme jakaneet nimikkostipendin vuosien ajan kannustukseksi hyvin menestyneelle oppilaalle.

Olemme aloittaneet yhteistyön myös Töölön seurakunnan kanssa sen nuorisotyön tukemiseksi.

ShelterBox

ShelterBoxissa on hätämajoitusvälineet perheelle. ShelterBoxit toimitetaan luonnonkatastrofeista tai humanitaarisista kriiseistä kärsiviin kohteisiin, jotka voivat olla eri puolille maailmaa. Töölön Rotaryklubi on yhdessä Kampin Rotaryklubin kanssa rahoittanut tällaisen nimikko ShelterBoxin.

ShelterBox on vihreä muovilaatikko, joka sisältää teltan, lieden, huopia, hyttysverkkoja, työkaluja ja tarvikkeita, muun muassa astioita ja vedenpuhdistimen. ShelterBox-järjestö hankkii ja toimittaa elämän perusedellytykset takaavat laatikot avustuskohteisiin. Tilapäisen kodin turvin katastrofista kärsineet perheet saavat alun ja tukea uudelle elämälleen.

Ahtisaari koulu Namibiassa

Ahtisaari-koulussa Namibian pääkaupungissa Windhoekissa on 1600 oppilasta ja vain 60 opettajaa. Kouluun viedään suomalaista peruskouluosaamista mm. opettajavierailujen avulla. Hanketta on toteutettu sekä Namibiassa että Suomessa, mm. Viherlaakson koulussa Espoossa. Opettajien Ammattijärjestö OAJ on mukana hankkeessa.

Töölön Rotaryklubi on tukenut hanketta rahallisesti. Mukana hankkeessa on  ollut 20 helsinkiläistä rotaryklubia. Hanketta johtaa Pasilan Rotaryklubi. Hankkeella on Rotaryn Global Grant -status, mikä tarkoittaa, että kansainvälinen Rotary-säätiö rahoittaa hanketta osaltaan. Hanke on edennyt vaiheeseen ’Vocational Training Team nro 4’. Kaksi ensimmäistä olivat suomalaisten opettajien vierailuja Namibiaan.

Rotareiden yhteiset kansainväliset hankkeet

Lahjoitamme varoja humanitäärisiin projekteihin Rotarysäätiön kautta. Rotarysäätiö tukee lukuisten projektien avulla äitien ja lasten terveyden kohentamista ja sairauksien ehkäisyä ja hoitoa. Säätiö edistää koulutusta ja lukutaitoa, vahvistaa rauhantyötä sekä kasvattaa paikallistalouksia ja yhteisöjä. Rotarysäätiö edistää puhtaan veden saantia ja hygieniaosaamista siellä missä tälle on tarvetta.

Klubimme osallistuu myös rotareiden aloitteesta käynnistyneeseen työhön polion poistamiseksi maailmasta henkilökohtaisin lahjoituksin ja projektien avulla. Rotarit ovat tehneet työtä villin polioviruksen poistamiseksi jo kolmenkymmenen vuoden ajan. Nykyään villin polioviruksen vuoksi sairastuu vuosittain enää muutamia kymmeniä lapsia, kun projektin alkuvaiheessa luvut olivat jopa 350 000 lasta vuodessa. Tänä päivänä tähän kotoperäiseen polioon sairastuneet lapset asuvat yleensä vaikeakulkuisilla seuduilla mm. Afganistanissa. Rotarit ovat antaneet lupauksensa saattaa projekti päätökseen, joten myös meidän klubimme osallistuu omalla panoksellamme tähän työhön niin kauan, kun tämä rotareiden antama lupaus on täytetty.