Patikkapolku -tapahtuma 2024 pidettiin lauantaina 21.9. Pyynikillä kauniissa syyssäässä. Väkeä oli juuri sopivasti, mikä mahdollisti ihmisten kohtaamisen ja pahemmilta ruuhkilta rasteilla vältyttiin.

Patikkapolun rasteilla tapahtui seuraavaa:

• Tehtiin talidetta luonnonmateriaaleista
  • Heitettiin ja pompoteltiin koripalloa
  • Ympäristöaiheista tietovisailua
  • Temppurata
  • Keppariratsastusta
  • Ympäristön havainnointia

Havaitsimme, ettei yksikään lapsi tai aikuinen kulkenut Patikkapolulla kännykkä kädessä. Perheet keskittyivät yhdessä tekemiseen ja kokemiseen. Se, jos mikä on tärkeää lasten ja vanhempien väliselle vuorovaikutukselle.

Keppariratsastuspisteellä kyselimme toisiltamme, että lapsetko eivät liiku… Keppihevosen käteen saatuaan siinä puskat pölisivät ja tanner tömisi, kun ratsut laukkasivat. Ja huom. myös monet aikuiset!

Ulkoilma ja luontoympäristö tekevät hyvää meidän jokaisen mielle ja keholle. Iloisia ihmisiä päivä täynnä!

Tapahtuman alkuperäinen idea on ollut toteuttaa tapahtuma, joka tukee Rotaryn ympäristöteemaa ja terveyden edistämisen teemaa. Siihen Pyynikin upea maasto antoi meille mitä parhaimmat puitteet. Ympäristön ja luonnon havainnoiminen, metsätietous, liikunta, ulkoilu, yhdessäolo, ystävyyden ja verkostojen lujittaminen, ne kaikki olivat eilisessä tapahtumassa konkreettisella tavalla läsnä.

Tapahtuma teki myös Rotarya tunnetuksi. Ei pelkästään tapahtumamainonnan tai esillä olleiden Rotarytunnusten kautta, vaan jaoimme myös tietoa siitä, mitä rotarit käytännössä tekevät. Toiminnallisten rastien lisäksi matkan varrella oli infotaulut

• Nuorisovaihdosta
  • Rotaryn vesi- ja sanitaatioteemasta
  • Luku- ja kirjoitustaidon tukemisesta (Syyskuun rotaryteema)