Rotary on epäpoliittinen, uskontoihin sitoutumaton kansainvälinen palvelu- ja hyväntekeväisyysjärjestö. Järjestön palveluprojektit voivat olla pieniä paikallisia tai alueellisia projekteja tai kansainvälisiä jopa vuosia kestäviä mittavia hankkeita.

Rotaryn perusyksikkö on paikallinen rotaryklubi. Lisäksi jokainen klubi voi perustaa oman klubin sisään ns. satelliittiklubin.

Tammer Nova rotaryklubi perusti satelliitin Tammer Nova Future Maker vuoden 2024 alussa. Sen toiminta-ajatuksena on keskittyä lapsille suunnatun toiminnan kehittämiseen, RotaKids -toimintaan.

Lapsille suunnatun toiminnan periaatteina on järjestää lapsille Rotaryn arvojen mukaista toimintaa ja antaa lapsille mahdollisuus vaikuttaa ja tehdä hyvää omassa yhteisössään. Samalla opitaan arvostamaan toisia ihmisiä ja luontoa.

Lapsille suunnatussa toiminnassa toteutuvat Rotaryn perusajatukset: ystävyys, kiusaamisen ehkäiseminen, sosiaaliset suhteet, aktiivinen kansalaisuus, rauha ja kulttuurien moninaisuus, ympäristötyö ja luonnon monimuotoisuuden säilyttäminen, hyvä elämä.

Usein kuulemme sanottavan, että lapsissa on meidän tulevaisuutemme. Se pitää paikkansa, mutta on tärkeää huomata, että juuri nyt, tänään me aikuiset vaikutamme siihen, millaiset eväät lapset tulevaisuuden rakentamiselle saavat. Siksi meidän on erityisen tärkeää pysähtyä kuulemaan, mitä lapset meille kertovat. Kuuntelemalla voimme oppia, millaisia vaikutuksia meidän aikuisten toiminnalla ja päätöksillä on lasten elämään. Hyvinvointiin, jota me pyrimme parantamaan.

Teemmekö oikeita valintoja, annammeko mahdollisuuden kehittyä ja oppia, millaisen esimerkin annamme?

Future Maker on valinnut toimintansa pohjaksi lapsen kuulemisen luomalla lapsille mahdollisuuksia tulla kuulluiksi ja kokea itsensä merkityksellisiksi.

Tällä Ajankohtaispalstalla julkaisemme säännöllisesti lasten ja nuorten kirjoituksia heille tärkeistä aiheista.

Tervetuloa seuraamaan ajankohtaista asiaa lasten ja nuorten kertomana!

Kaija Reiman-Salminen

Future Maker satelliittiklubi